Visst ja – det är min födelsedag

Standard

… men jag glömmer bort det hela tiden.

Sen många år tillbaka har givit upp alla försök att fira denna dag. Vågar aldrig planera någonting, då jag inte vet om det blir av. Alltför mycket tragik har hänt denna dag. Även privat har det hänt en hel del.

Jag försöker tänka på något roligt som att jag blev klar med den sista kursen denna dag för åtta år sen, som gav mig min doktorsexamen.

Men för övrigt har detta hänt (se Wikipedia):

  • 1297 – Den engelska nordarmén, som har sänts för att kuva den skotske frihetshjälten William Wallaces uppror i norr, besegras av skottarna vid Stirling Bridge.
  • 1709 – De allierade under spanska tronföljdskriget segrar i slaget vid Malplaquet.
  • 1857 – Ett nybyggartåg blir massakrerat av mormoner utanför Salt Lake City.
  • 1906 - Fröet föddes till “Satyagraha”,  Gandhis ickevålds-motstånd, i en möteslokal i Sydafrika. (mitt tillägg)
  • 1914 – Den tyska offensiven på västfronten under första världskriget hejdas vid Marne.
  • 1922 – Brittiskt mandat proklameras i Palestina.
  • 1944 – Brittiskt bombflyg förstör cirka 75 procent av bebyggelsen i den tyska staden Darmstadt, varvid omkring 11 500 människor omkommer.
  • 1961 – Världsnaturfonden (World Wide Fund for Nature; WWF) grundas i Schweiz.
  • 1967 – Provierörelsen upplöses.
  • 1970 – Bilmodellen Ford Pinto lanseras.
  • 1971 – Den svenska avdelningen av Världsnaturfonden grundas.
  • 1972
    • San Franciscos tunnelbana invigs.
    • Sommar-OS avslutas i västtyska München.
  • 1973 – En militärjunta, ledd av Augusto Pinochet, störtar Chiles president Salvador Allende i en militärkupp.
  • 1978 – Den svenske formel 1-föraren Ronnie Peterson avlider i sviterna av en olycka i Italiens Grand Prix på Monza dagen innan.
  • 1979 – Passagerarfärjan M/S Estonia beställs av Viking Line under namnet M/S Viking Sally.
  • 1985 – Två tåg frontalkolliderar i portugisiska Alcafache och fattar eld. Uppgifterna om antal omkomna varierar mellan 45 och 150.
  • 1987 – Den jamaicanske reggaeartisten Peter Tosh rånmördas i sitt hem.
  • 1988 – Det svenska rockbandet Imperiet gör sin sista spelning på Ritz i Stockholm.
  • 2001 – En terroristattack utförs mot World Trade Center i New York och Pentagon i Washington D.C., USA.
  • 2002 – Den svenska sångerskan Marie Fredriksson faller ihop hemma i sitt badrum; hon får ett epileptiskt anfall. Det konstateras senare att hon har fått en hjärntumör.
  • 2003 – Sveriges utrikesminister Anna Lindh avlider till följd av de skador hon har tillfogats i ett knivöverfall dagen innan.
  • 2004
    • En helikopter havererar i Egeiska havet av okänd anledning, och sexton höga representanter för grekisk-ortodoxa kyrkan i Alexandria omkommer, däribland patriark Petrus VII av Alexandria.
    • Det 1000:e dödsfallet bland de amerikanska soldater i Irak inträffar.
4 reaktioner på ”Visst ja – det är min födelsedag

  1. Grattis på födelsedagen Monika! Vi får protestera mot att onda makter tar över våra födelsedagar ‘Du och jag. Min är den 30 november, Karl den tolftes dödsdag, som mörksens högerkrafter hyllar som sin dag. Jag hävdar med bestämdhet att det är min dag! Och jag vill inte ha den nersolkad.

  2. Tack Inga
    Du har helt rätt, man skall göra den till ens egen dag. Och jag gör det genom att vara ensam i stillhet. För precis när jag börjar bli säker på att ”faran” är över efter några år, och jag börjar planera något inför min födelsedag händer något igen som får alla att bli ledsna. För är det inte ute i världen är det hemmavid. Meddelande om skilsmässor, döda katter, dödsfall hos någon av gästerna eller slut på förhållanden, eller gräl mellan några innan de kommer till mig, bilar som går sönder och långa bilköer – ja .. De flesta som firar min födelsedag är inte på gott humör. Och händer något som WTC 2001 eller AL 2003 har inte jag heller någon lust att fira min födelsedag och då ställer jag in allt. Så, nu har jag gett upp…. Och tänker alltmer, det är ju bara en dag som alla andra.

    Att fylla år den 30 november kan ju inte heller vara så kul.

    Men när jag läser listan på vad som hänt den 11 september så finns det en hel del bra saker också.

    Visst är det en konstig dag ändå!?

Kommentarer inaktiverade.