Mina gröna ögon fanns inte!

Standard

Ett minne dök upp om mina gröna ögon. Jag var tjugo år gammal och skulle tågluffa och åka utomlands för första gången och behövde ett pass. Jag gick till polisstationen och fyllde i en blankett och lämnade fram den till personen bakom disken.

Det var då ögonfärgen stod i passet. Jag hade skrivit gröna. Personen strök helt sonika över det och skrev blå.

Vad gör du, frågade jag.

Vad då?

Varför stryker du över och skriver dit blåa? Jag har gröna ögon!

Men, det finns inte gröna ögon i passet?

Det är möjligt, men jag har gröna ögon.

Men det finns inte!

Men snälla, titta noga och säg vilken färg jag har.

Jo, det är gröna, men det skrivs inte i passet. Det är blå som gäller.

MEN, Jag HAR gröna ögon och det skall inte stå blåa ögon.

Vi stod och dividerade ett bra tag, sen suckade hon och skrev gröna. Jag var nöjd och hämtade sen ut passet och där stod på ögonfärg – Grön/Green.

Det är hel del märkligheter man råkar ut för i livet. Och jag vet inte varför jag kom att tänka på det här just idag. Har inte tänkt på det, på åratal. Varför fanns inte mina gröna ögon? Vad är det för fel på gröna ögon? Jag älskade min ögonfärg och jag kämpade hårt för att få den erkänd i passet. Här stod en person och strök över det jag var mest stolt över utan att ens säga något innan. Tänk att t.o.m ögonfärg värderades!

Lite fakta om gröna ögon!

Endast 1-2 % av världens befolkning har gröna ögon. Den förekommer främst hos människor med keltiskt eller germanskt påbrå, och till en mindre grad i vissa länder i Sydeuropa (Portugal, Grekland, Italien, Spanien). Gudomligheter i både grekisk och kinesisk mytologi har gröna ögon, kanske på grund av dess sällsynthet.

3 reaktioner på ”Mina gröna ögon fanns inte!

  1. Bra gjort av dig att insistera och kul att läsa om grönögdhet. Både jag och två av mina tre barn har gröna ögon. Den äldsta dottern heter Nefer i mellannamn. Det kommer ur Sinuhe egyptiern av Mika Waltari. Det står om Nefer att hennes ögon är gröna som Nilens vatten och hon är så vacker att man inte kan säga hennes namn bara en gång utan man måste säga det tre gånger. Nefer Nefer Nefer. Rätt fantastiskt att ungen verkligen blev grönögd, för de var då blå när vi döpte henne, ögonen.

  2. Har aldrig tänkt att det är så ovanligt. Men när jag tänker efter har jag inte så ofta träffat någon som jag lagt märke till är grönögd. Min far var grönögd.

    Av någon anledning är jag inte förvånad över att du är grönögd. Kanske jag på någon bild har registrerat att du är det.

    Fantastiskt att hon heter Nefer!

Kommentarer inaktiverade.