Kränkt eller inte!

dscn3050.jpgArtikelserien i DN om Först kränkt vinner, Tyst i klassen och Jakten på Lärarhögskolan har varit intressant att ta del av. Även om det speciellt i den sista artikeln berättas om hur det gick till i det specifika ärendet som Gaystudenterna drev, aktualiserar de andra två artiklarna vikten av vad som skall ses som att kränka någon verkligen är. Kan det räcka med att någon känner sig kränkt.

Självklart kan det inte, precis som rektorn för universitetet säger, vara en kränkning mot någon att betygskriterierna följs. Snarare är det tvärtom, menar jag. Det är en mindre risk för kränkning om man följer dem än om man inte gör det. Men självklart kan man vara flexibel när man tolkar dem. De kan också tolkas olika. Studenterna har därför rätten att få en annan bedömare och därför kan en som man ser orättfärdig bedömning korrigeras. Själv brukar jag alltid be någon kollega läsa utan att denna får ta del av mina bedömningsgrunder förrän efteråt, om jag andra gången tar del av arbetet och studenten fortfarande inte accepterar mina bedömningsgrunder. Nu händer det inte så ofta, men när det händer.

Jag anser lagen om likabehandling är en bra lag och att den skärpts är ännu bättre. Men frågan om kränkning verkligen har skett måste väl utredas. Och det är väl vad författaren till artiklarna vill få fram.

5 thoughts on “Kränkt eller inte!

  1. tyckande

    Jag blev upprörd över artiklarna och de exempel som gavs. Jo lagen är kanske bra, men att dra in något slags odefinierat ”kränkt” blir ju snurrigt.

    Vad jag fattade så skall det utredas bara en studerande känner sig kränkt, inga som helst bevis behövs. Känner sig någon kränkt, så är det så, punkt slut. Så denna känsla av att vara kränkt är nog för att stora och antagligen dyra utredningar skall göras.

    Jag har förgäves letat´på nätet efter info som Lärarhögskolan i Stockholm ger ut till sina studerande/kommande studerande. Kanske kan sådan info lova för mycket och även kanske ang vissa ”funktionshinder”. Men nu har jag skrivit så pass mycket om de där artiklarna i DN så nu får det vara. Jag har letar lite slött för tillfället på nätet efter ”Common Sense teori” eller något liknande, men det blir nog inget för, som jag nämnde på andra stället, så är jag inte ”hemma” alls i det gamla.

  2. Monika Ringborg Inläggets författare

    Tyckande
    Sluta leta, för Lärarhögskolan finns inte längre som egen myndighet. Den ingår numera i Stockholms universitet. Men kanske du kan hitta något på SUs hemsida… här

    Ja, en student har rätt att anmäla och då måste denna anmälan utredas. Men det som hände här, enligt artikeln, var att ingen utredning gjordes.

    PS! Sen undrar jag varför din kommenter hamnade i moderingskön DS!

  3. tyckande

    Jo det stod nog att det i ett fall inte hade utretts, men dessa lösa boliner, dvs att bara känslan och inga som helst bevis kan räcka för för stora utredningar låter inte precis vettigt och exemplen i artiklarna är ju så man först inte trodde det var sant.

    Trodde du ville ha moderering här. Jag är inloggad som Tyckande och det står också här ovanför att jag är det. Får se om jag inte hamnar i kön igen, för jag gjorde bara som sist.

Kommentarer inaktiverade.