En grekisk skola och livet på skolgården

Hur går det till på en grekisk skolgård. Jag har ännu inte varit med i undervisningen, men likväl har jag studerat en skola utifrån …

Skolan ser tråkig ut, tråkigare på bild än i verkligheten… kanske för att den på bilden syns isolerad från omgivningen. Den ligger i slutet av Stilponos mot Första kyrkogården i Athen och en idrottshall och den ligger högt, vilket bidrar till att barnen måste ha en fantastisk utsikt. Kanske inte när de befinner sig på den nedersta skolgården, men det finns även skolgårdar längre upp också, som ni kan se. Skolan är byggd i etapper ungefär på samma sätt som många hus är.

dscn2465.jpg

Varje morgon mellan kl. 8-8.15 vaknade jag av att barn läste högt något i kör, samtidigt med en röst i högtalaren. Jag lyckades aldrig höra vad de sa, men jag såg att de gjorde speciella rörelser och avslutade med att göra korstecknet ett antal gånger. Det var inte alla barn som samlades varje morgon på det här sättet utan det var de yngsta. Läraren som ni ser står längst fram till höger gick ofta omkring med händerna på ryggen och sa ofta till barnen. Dock hörde jag aldrig vad han sa. Det var ungefär fem klasser som samlades så här.

dscn2894.jpg

För det mesta försvann de in i skolan för att sen komma ut någon timme senare för att ha rast. Men ibland hände något speciellt. De gick därifrån på led. Såg denna ström av barn flera gånger under tidigare gånger jag var i Athen. Men jag har aldrig fått reda på vart de skulle. Det hände alltid överraskande, så jag hann aldrig iväg för att höra efter. Sen glömde jag bort det till nästa gång. Så kan det bli.

dscn2466.jpg

Det är disciplin som råder. Flera lärare finns med och så fort någon säger något till varandra blir de tillsagda. Fast det är ändå svårt för lärarna att vara med överallt, så överträdelser sker ändå rätt ofta.

dscn2470.jpg

dscn2468.jpg

Det är säkerligen viktigt för lärarna att de går i led eftersom de skall gå över en väg som oftast inte var så trafikerad, men där bilar kan komma i hög fart från båda håll. Det finns även rödlysen där. Men jag tror även att det är en del av disciplinen.

dscn2548.jpg

Varje dag vid lunchtid hade en grupp barn bollspel av något slag. Ibland var det både tjejer och killar, ibland spelade killarna fotboll och tjejerna hade rockringar. Ljudnivån var mycket hög och fick så vara. Allt hade att göra med vad de skulle göra. Tjejerna satt ibland också och hejade på killarna när de spelade fotboll. På bilden syns att det är någon lek eller övning de gjorde tillsammans med läraren. De samlades i ring för att sen springa åt var sitt håll, påhejad av läraren. Vid just det här tillfället fick läraren besök av en vuxen som han stod och pratade med en halvtimme medan barnen gjorde lite av varje.

Några bilder har jag på vad de gjorde under rasterna. (Se nedan en av dem.) Några barn står i ett hörn av skolgården och de tittar på någonting. Några barn står i en klunga längre bort och en flicka kommer springande. Under trettio dagar upptäckte jag aldrig något bråk mellan eleverna överhuvudtaget. Ingen synlig mobbing. De gav snarare ett intryck av lekglädje. Det fanns någon enstaka lärare, men det var i sann mening helt fri lek. De yngre barnen var på den nedersta gården. De äldre i dem längre upp. Där stod de ofta och pratade med varandra. Jag såg ingen som lekte bland de äldre eleverna.

dscn2536_2.jpg

Jag hörde aldrig några höga röster; inga arga röster. Däremot bestämda och lågmälda. Här kan man säga att det rådde ordning och reda, varvat med fri lek. Men, jag vet ju inte alls hur det är inne i klassrummen. Inte heller har jag någon aning om den mer subtila mobbningen. Men något öppet och synligt upptäckte jag aldrig.

Senare på eftermiddagen vid omkring kl. 16 och senare, när jag kom hem från min skola, stod en hel del föräldrar utanför grindarna och hämtade sina barn. Det har jag ingen bild på .. Mer jag kan berätta är att skolklockan ringde varje natt klockan 12.00 flera gånger. Vet inte varför? Först trodde jag det var inne i huset och att någon fastnat i hissen, men det var helt okey. Jag låg och undrade i mitt trötta tillstånd vad det var, tills jag insåg dagen därpå att det var skolringningen. Det var ju samma ringning. Mitt i natten!!! Och så höll det på … under hela månaden.

Det var meningen att jag skulle besöka en skola, men min egen lärare glömde bort det, jag hade för mycket att göra, samt att jag blev sjuk efter två veckor ungefär. Jag skrinlade planerna.

Och när det blev helg var det duvorna som höll till på skolgården.

Så här öde såg skolgården ut när det regnade … ingen var ute.

dscn2647.jpg

