Inte förvånande

Det är knappast förvånande att en stark opinion (över 70%) vill ha betyg före åttan (se SvD) med tanke på den ensidiga bild de flesta av oss har fått kring skolpolitiken. Någon egentlig debatt kring betyg har inte skett. Det är viktigt att diskutera på vilket sätt betygen skall användas, som en bedömning som leder till ett lärande eller som ett betyg i syfte att sortera ut och mäta minneskunskap.

Den artikel som skrivit om Björklunds betyghets i SvD har publicerats senare. Ett viktigt bidrag i debatten om betygen. Kanske en undersökning visar andra resultat om debatten kommer igång på allvar.

Annonser

2 thoughts on “Inte förvånande

  1. ladymutant

    Alla längtar efter ”ordning i skolan” och tror att det är betygen eller ordningsbetyg som ska fixa det.

    Det är komplicerat det där med minneskunskap i förhållande till lärande. Ett visst mått av minneskunskap (bas) krävs för att eleven själv ska kunna söka kunskap på ett självständigt och kvalitativt sätt.

  2. Monika Ringborg Inläggets författare

    Ja alla längtar efter ordning och tar till enkla lösningar.
    Minneskunskap är viktig i viss mån. Mycket av det kan man slå upp när man behöver, så varför ta bort massa tid från lärandet genom att försöka komma ihåg det som iaf finns i böckerna nerskrivet, bara att slå upp.

    Tyvärr tar det så lång tid, att det inte blir så mycket tid över för annat, än att lära sig saker utantill.

Kommentarer inaktiverade.