Tänk …

Studietiden måste bli kortare

Jag lovade återkomma i förra inlägget och har funderat en del. När jag läser om förslag om att förkorta studietiden och man undrar varför utbildningar tar så lång tid, kan jag inte låta bli att tänka på hur det var på Platons tid.

Aristoteles tänkande som många hyllar idag, var i lära hos Platon i tjugo år. DET kan man kalla lång studietid. Ändå menar man att han kanske var i lära för kort tid. Han nådde aldrig samma visdom som Platon, eftersom denne dog. Platon menade att man inte når vishet förrän efter många många år i lära.

Sokrates, Platon och Aristoteles hade inte bråttom och tänk, vilka tankar de presenterade och efterlämnade till oss. Och tänk på andra tänkare i historien, både kvinnor och män som vi nu höjer till skyarna. Då var det inte tal om att studietider skulle kortas. DE insåg att vishet, kunnande och lärande tar tid.

Med tanke på att vi fortfarande läser dem, tolkar och lever efter en hel del av vad de kom fram till, kan de inte ha varit så dåliga att de egentligen borde ha pysslat med något annat, som en del menar att studenter skall göra OM de inte klarar av sina studier på avsatt tid.

Kanske samhället behöver människor som viger sina liv åt studier för att få samhället att utvecklas. Inte unga människor som snabbt kommer ut sönderstressade av för korta utbildningar som de inte hinner smälta.

Jag har hört så många gånger frågan om varför det inte finns lika många stora genier numera som förr. En förklaring kanske är för att vi har för bråttom. Ideérna hinner inte mogna, ens hos dem som har en genialisk potential.

Vi kan inte leva som de gjorde, men vi kan dra lärdom.

5 thoughts on “Tänk …

  1. christermagister

    Ja, det är ju en tanke. Jag tror inte heller att man ska stressa på utbildningen. Som du säger så mognar man i processen. Mitt inlägg i ärendet fokuserade på den ekonomiska biten som jag tycker är viktig. Jag har precis kämpat ihop 30 hp på helfart samtidigt som jag jobbade 80%. Visst lärde jag mig mycket, men det var kämpigt och jag är övertygad om att jag hade lärt mig mer, och framförallt tagit till mig kunskapen på ett bättre sätt om jag hade ägnat all tid till studierna.

  2. Monika Ringborg Inläggets författare

    Den ekonomiska biten är mycket viktig. Jag jobbade heltid samtidigt som jag skrev klart min avhandling. Jag var aldrig ledig och det hade sitt pris. Jag fick två års doktorandtjänst med 20% undervisning av den tiden. Men det sista två åren var jag tvungen att jobba heltid, eftersom jag i stort sätt fick skriva en helt ny avhandling, vilket jag gjorde under några månader (min semester!!!)

    På kort tid måste man ge allt om man skall lära sig någonting, tränga djupt in i en fråga eller fenomen eller som i mitt fall Platons tänkande om kunskap, lärande mm. Jag var aldrig ledig, för när jag inte jobbade så forskade jag. Och jag la ner samma energi på båda delarna.

    Risken är stor att det blir att slarva sig igenom någonting om kunskap inte får mogna. Att klara av att doktorera på mindre tid än fyra år är orealistiskt. Liksom det är orealistiskt att klara en magister på mindre en fyra år… osv. För det handlar väl om ett bestående lärande och kunskap som inte bara försvinner in i glömskans boning.

    Därför behövs den tid studenterna har och sommarloven. Oavsett om de får bättre finansiering.

  3. björn

    ja, det är komplext (teknokrati= komprimera utbildning med metoder från it till tex bioteknik, validering etc= metakunskap) till då demorati och visdom (metakunskap igen)
    Får ”hoppas” på vetenskapen och

    http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/31/22/c4fc47db.pdf

    Framtida försäkringslösning (synd och brott, brottsrekvisit= empiriska samband i takt med vetenskapens och förnufets utveckling och klara koherenta kunskaper som laser, synd= skadligt beteende)

    4 punkten= högfärräderi och ”krigsanstiftan”= mäta/brottsutreda under öv punkter

    Men i den svenska nationen

    irskydd.blogspot.com

  4. anne-marie Körling

    Utbildningsfarten är kanske farlig… jag tycker det långsamma och reflekterande är en slags ständig utbildningstanke. Jag upplever mig aldrig klar… men det handlar om att jag ständigt är i nya interaktioner med ungar… de påverkar starkt utvecklingen, redskapen och det lärande som sker parallellt hos en lärare då eleverna lär. Lärarutbildning är av ett mycket speciellt slag då man är så bekant med skolan att det tar oändlig tid att byta perspektiv och träda in i annan roll. För om vi inte får tid att göra det kan ingen skolutveckling ske, vi måste bli medvetna om vad vi vandrar i för fotspår… oj, vilken komplex tanke du väckte hos mig… jag ska tänka…inte svamla…Tack Monica hälsar Anne-Marie

  5. Monika Ringborg Inläggets författare

    Tack för din kommentar och för att jag får veta att jag skapat en tanke hos dig Anne-Marie.

    Björn
    Vet inte om jag riktigt hänger med, men tack för din kommentar. 🙂

Kommentarer inaktiverade.