Mer att bedöma

Jag orkar knappt kommentera att Björklund fick igenom betygsliknande omdömen redan från första klass (se SvD). Men några ord skall jag väl tvinga mig att få ner.

Själv är jag uppvuxen med betyg från första klass och man lär sig inte mer för att man får betyg, snarare mindre. Det man lärde sig var hur och att man jämfördes med andra. Jag beklagar verkligen att vi är på väg tillbaka till min skoltid som var i början av sextiotalet. Nu får vi tillbaka det där igen … som inte leder till någonting annat än en försämring

Problemen blir inte synliga av betygen. Lärare och annan personal vet redan om någon får problem. MEN, Jag ifrågasätter verkligen att man fortsätter befästa att problemet finns HOS eleverna och inte någon annanstans, t.ex. organisatoriskt eller samhälleligt eller situationellt. Att anta ett relationellt perspektiv är bra mer konstruktivt än att titta på en siffra eller ett omdöme som fokuserar på något HOS en elev.

Frågan är väl VEM som skall se problemet, som alltså inte behöver vara HOS någon elev på grund av någon bristande förmåga: föräldrarna, lärarna ELLER politikerna.

Inte nog med det. Det skall vara upp till varje skola. Vilken likvärdighet blir det då? Det enda som kommer att bli av det här är väl ökad byråkrati och ännu mindre tid för lärarna att undervisa och mer att bedöma.

Andra som skrivit om detta är: Tysta tankar och christermagister

4 thoughts on “Mer att bedöma

  1. Ping: Betyg på barnen « Christermagister

  2. Ping: Osunt elev och betygsfokus « Ekonomistas

Kommentarer inaktiverade.