Höstterminen startar

I morgon startar undervisning inom lärarutbildningen vid Stockholms universitet. Har en grupp under den första perioden denna gång, då jag även har undervisning på magisterprogrammet som går parallellt under hela terminen. Längre fram får jag tre grupper inom det nya momentet Pedagogik I som startar för första gången. Det är alltid spännande att börja en nyskapad kurs och vara med från planeringsstadiet, se hur arbetet fortskrider, undervisa och till sist utvärdera hur det gått. I denna nya kurs kommer vi träffa studenter som börjar på utbildningen. Det var länge sen och det skall bli roligt. I början av den nya lärarutbildningen från år 2001, så träffade vi alltid förstaterminarna. Men under många år nu har vi träffat dem som börjar sin fjärde termin.

Det är alltid spännande att träffa en ny grupp studenter, även om momentets innehåll är detsamma som alla andra gånger. Men diskussionerna blir aldrig desamma, eftersom det är andra studenter. Vi har nu sju seminarietillfällen – ett extra mot vad vi hade förra terminen. Ja, så nu är det bara att damma av Dewey, Foucault, Bourdieu och teorierna om utbildningspolitiken och pedagogikhistorien, samt läroplansteori och ramfaktorteorin och sätta igång med detta ett antal veckor framåt.

Introduktion före lunch och seminarium efter.

Schemat skriver jag ut idag.

3 thoughts on “Höstterminen startar

  1. Alltiallon

    Här var det en ny höstkostym ser jag ;-)). Snyggt!

    För mig börjar allvaret i morgon. Det ska i ärlighetens namn bli ganska skönt att komma in i rutiner igen. Till min stora glädje får jag en av de duktigaste studenterna som jag mött under min utbildning som kursare…jag hoppas på att vi även kommer i samma sa då är halva kursen redan gjord..;-)). Vi är helt på samma plan och kan utveckla varandra hur långt som helst..hur roligt som helst faktiskt.

    Önskar dig en bra vecka trots mycket jobb!

  2. Monika Ringborg

    Tack Marie
    Ja, nu börjar det igen och håller med dig. Skönt med lite rutiner. Iofs började jag redan förra veckan, men AUO2 började idag.

    Från att i några veckor varit helt tomt, vimlade Campus idag av studenter och K-aulan var full. Trots tomma tjänsterum … lite varstans.

    Ja vi får hoppas att ni får arbeta tillsammans.

    Ha en bra vecka!

Kommentarer inaktiverade.