Nya betygssystemet på universitetsnivå

Ja nu har jag prövat det nya betygssystemet på en enskild uppgift. Bra övning inför tentan som lämnas in om några dagar. Det var inte så enkelt. Fick sitta med det hela helgen. Studenterna skriver ju inte och skall heller inte skriva efter betygskriterierna, varför det ibland inte blir så enkelt att sätta ett betyg då deras arbete kan omfatta flera steg. Det går inte att bara pricka av … done, done, done … nope. Det har egentligen aldrig gått att göra det till fullo, men mer tidigare än med det nya betygssystemet. Ett betygssystem med dess kriterier blir alltid fyrkantigt. Vi människor tänker inte fyrkantigt – vilken tur att det är så.

Jag var orolig för att det gamla systemet med U, G och VG skulle sitta i bakhuvudet. Men det gjorde det inte och det glädjer mig. Det nya systemet för dem som inte vet är A, B, C, D, E, Fx och F. Det är mycket svårare att få A nu än vad det var att få VG tidigare. Det bästa är att man slipper alla plus och minus … G-, G+ mm. Helt klart en förbättring med det nya systemet. Vad betyder Fx då – jo att arbetet är Ännu Icke Godkänt, men kan bli genom kompletteringar. F betyder att man behöver börja om på nytt.

6 thoughts on “Nya betygssystemet på universitetsnivå

  1. Alltiallon

    Jag har tyvärr inte satt mig helt in i detta, jag undrar mest vad som händer med de betyg som jag redan har ..jag har ju lyckats få övervägande VG på mina kurser (alla utom en) och hur blir det med dessa VG:n då?? Jag ska kolla upp detta snart, men ännu är det ngt år kvar innan jag är klar så det är ju inte direkt ngn brådska!

  2. Monika Inläggets författare

    Det är en bra fråga, som jag tyvärr inte kan svara på. Just nu kan man se att båda betygen förekommer. Men hur det sen blir med konvertering och sånt… vet inte!

    Det som konverterats är själv högskolepoängen, men det är ju inte så svårt. Det är ju bara att multiplicera poängen med 1,5.

    Men hur konverterar man U, G och VG. Och hur blir det med alla vi som inte hade VG, utan fick G på allt, därför det var det enda man kunde få. Vi kan ju uppfattas ha mycket sämre kunskaper i jämförelse med andra, om vi får E på allt. Och frågan är om E verkligen motsvarar G.

    Jag förstår inte hur det skall vara möjligt … Vad är G i nuvarande betygssystem , E eller C? Eller A. Man fick ju G hur mycket man än presterade. Jag fick Godkänt på min C-uppsats som min handledare senare på doktorandutbildning trodde jag fått VG på. Men, då fanns inte VG.

  3. Ullah

    Ännu ett problem är ju att alla universitet i landet inte använder det nya systemet. Det gör vi inte i Göteborg, i alla fall inte på den humanistiska fakulteten.

  4. Monika Inläggets författare

    Jovisst är det så Ullah. Stockholms universitet har ju använt det längre. Men om det är på alla institutioner vet jag inte. Vi som arbetar på lärarutbildningen börjar efter samgåendet med det denna termin.

  5. Niklas

    Hej!

    Har du ingen mail adress man kan kontakta dig på?

    MvH

    Niklas

    Hej
    Jag har mailat dig!

Kommentarer inaktiverade.