Flumpedagogik – nu gör vi den till vår egen …

Någonting har alltid gjort riktigt ont i mig när jag hört ordet flum och ihop med pedagogik, ja då har den totala hopplösheten satt in. Det finns inget som heter Flumpedagogik har jag upprepat om och om igen. Men de andra har fortsatt ändå, speciellt vår egen utbildningsminister ….. Provocerande … ja Gissa!

Men nu så gör vi det här till vårt eget. Mats och Christer, samt Janne på Lancefestivalen har pushat för att bära tröjan som på svart botten står skrivit med stora röda bokstäver Flumpedagogik. Alltiallon har också skrivit om det och kallat den för en tröja a la lärare 2008. Om vi bär den då och då, visar vi att den pedagogik vi står bakom och är den en del jeppar använder i syfte att vända detta emot oss, för att vinna poänger, är vi stolta över att värna om. För den står inte för flum… Men när nu beteckningen Flumpedagogik finns, så tar vi den och gör den till vår egen. Vi lärare är ju förändringsbenägna 🙂

Bra initiativ …!!!

Nästa steg är väl att berätta vad flumpedagogiken verkligen står för.

4 thoughts on “Flumpedagogik – nu gör vi den till vår egen …

  1. christermagister

    ”Nästa steg är väl att berätta vad flumpedagogiken verkligen står för.”

    Jag har tänkt försöka, men den är ju svårfångad…och dessutom kan jag bara berätta om MIN flumpedagogik… Om vi alla använder ordet när vi beskriver vår pedagogik och våra tankar så kan vi kanske få ihop en vettig samling ståndpunkter…

    Ha en bra dag!

  2. Monika Inläggets författare

    Jo, det kan vara svårt att verkligen få fram vad den handlar om och det är väl ett av skälen till varför den kallas flummig. Man växer ju in i den på något sätt. Men jag undervisar ju en del i den, så något skall jag väl kunna skriva ner…

    Ha en bra dag och kväll, du me´
    Första advent i morgon.
    Den här terminen har gått fort …

  3. Janne

    Det här är en jättespännande utveckling! Tanken om att ta ett skällsord och göra det till något positivt – att inte huka sig i bänkarna när det ropas, utan tvärtom räta stolt på ryggen – är långtifrån unik, men jag trodde inte det skulle kunna bli mer än en kul grej.

    Och visst är flumpetröjan fortfarande en kul grej, men tack vare Christer har dess inneboende budskap nu formulerats i en begynnande kamp: ”…om vi alla använder ordet när vi beskriver vår pedagogik och våra tankar …”

    Bara insikten om att varje lärares arbetssätt är (och måste vara) färgat av hans/hennes person (”min pedagogik”) är ett stort steg på vägen mot att göra flumpedagogik till något som klingar positivt och framåtskridande.

    (Och tröjan kan man alltså köpa här: Propagandashopen…) 😉

  4. Monika Inläggets författare

    Vi får se hur det går. Om fler hänger på det här. 🙂

    Skall köpa tröjan, men skall höra med någon annan också .. innan jag beställer.

Kommentarer inaktiverade.