Vilken skatt!

De här orden, skrivna av en grekisk slav 300 f.Kr. (se SvD)  får mig att känna eufori:

Käre Xenokles och mamma! Jag ber enträget att ni inte ska strunta i att jag håller på att dö här i bronsgjuteriet. Kom till mina husbönder och hitta något bättre för mig här(?). Jag är i händerna på en genomusel mänska. Jag blir piskad och håller på att dö. Jag ­ligger fastbunden. Jag behandlas som skit, och det blir bara värre och värre. Er Lesis

Ja, det är hjärtslitande, men vilken skatt man har hittat.

I SvD skriver man:

Vår kunskap om det atenska samhället under 300-talet fKr kommer uteslutande från den bildade överklassen. Slavarnas historia skrevs som bekant av deras husbönder. Vi har emellertid nu ett brev dikterat eller skrivet av en slav från den här perioden. Dateringen baseras på bokstavsformerna och är säker.

Texten hittades på Agorá i Aten vid ett slags husaltare och är inristad på en tunn blyplatta. Mycket få verkar känna till existensen av detta hjärtskärande ­document humain.

Jag vill ha mer, MER!

4 thoughts on “Vilken skatt!

Kommentarer inaktiverade.