Uppdatering av Lesis

Bloggen Bland de dödliga växlar ju segern har skrivit mer om den blytunga slaven …

Hans översättning är följande – Läs mer HÄR.

Ett brev i bly (Agora inv. IL 1702, 13,4×5 cm)
ΛΗΣΙΣ ΙΣ ΕΠΙΣΤΕΛΛΕΙ ΞΕΝΟΚΛΕΙ ΚΑΙ ΤΗΙ ΜΗΤΡΙ ΜΗΔΑΜΩΣ ΠΕΡΙΙΔΕΝ
ΑΥΤΟΝ ΑΠΟΛΟΜΕΝΟΝ ΕΝ ΤΩΙ ΧΑΛΚΕΙΩΙ ΑΛΛΑ ΠΡΟΣ ΤΟΣ ΔΕΣΠΟΤΑΣ ΑΥΤΟ ΕΛΘΕΝ
ΚΑΙ ΕΝΕΥΡΕΣΘΑΙ ΤΙ ΒΕΛΤΙΟΝ ΑΥΤΩΙ ΑΝΘΡΩΠΩΙ ΓΑΡ ΠΑΡΑΔΕΔΟΜΑΙ ΠΑΝΥ ΠΟΝΗΡΩΙ
ΜΑΣΤΙΓΟΜΕΝΟΣ ΑΠΟΛΛΥΜΑΙ ΔΕΔΕΜΑΙ ΠΡΟΠΗΛΑΚΙΖΟΜΑΙ ΜΑΛΛΟΝ ΜΑΛΟΝ

Lesis skickar [brevet] till Xenokles och sin moder, för att de inte överhuvudtaget ska tillåta att han går under i bronsgjuteriet, utan istället komma till hans herrar och finna något bättre för honom. Jag har nämligen överlämnats till en fullständigt usel människa; piskad blir jag, och jag går under; jag är bunden; jag blir förödmjukad; gång på gång.

