Möjligt samband

Säkerligen inget nytt för en del. Men för mig som för första gången på många år sammanställde mina egna utvärderingar själv, såg mycket klart ett möjligt samband; mellan tiden studenten säger sig lägga ner och upplevelsen av hur seminarierna har varit. Att den tid man lägger ner syns i betygen, är väl ganska klarlagt. Ju mer tid man lägger ner och läser, är med på seminarier och föreläsningar, desto bättre resultat får man oftast. Men kanske man inte så enkelt sätter upplevelsen av seminarierna, bra eller dåliga i samband med tiden man lägger ner. Om man endast lägger ner mellan 10-20 timmar i veckan på allt, då man förväntas plugga heltid, dvs. nästan 40 timmar, ja då kanske det inte alltid framgår klart varför seminarierna innehåller det dom gör. Om alltför många lägger ner liten tid och upplever att seminarierna inte ger någonting, desto mer påverkar det gruppen i sin helhet. Ju fler som har läst, desto bättre och mer givande blir diskussionerna. Om många inte har läst kanske inte diskussionen uppstår.

Själv har jag som student inte riktigt hunnit med att läsa när jag varit med på seminarierna i Medvetandefilosofi och har ibland undrat vad de har talat om. Men när jag hunnit sätta mig in det, ja då behöver jag inte undra. Som student kan man påverka väldigt mycket själv. … för hur ett seminarium blir. Men nu var inte seminarierna direkt upplagda efter möjligheten att diskutera, då de byggde på föreläsningar av läraren. Och då kan man inte påverka så mycket.

Jag skrev till min lärare att jag kunde skylla på för hög arbetsbörda, men att det var för enkelt. Inser ju själv att det behövs mer läsning för att ha en möjlighet att komma ihåg de olika filosofernas argument. Men, men … då jobbet går före är det bara att bita i det sura äpplet och vänta tills det har gått in och tentera av senare istället.

Det är otroligt lärorikt att gå tillbaka till att vara student, även om det bara är partiellt och även om det inte är livsnödvändigt att få betyg i god tid för att få ut sitt studiemedel.

2 thoughts on “Möjligt samband

Kommentarer inaktiverade.