Det går lite trögt just nu

Är klar med mina bedömningar för denna omgång. Och sitter just nu och läser en grundbok i värdeteori. Har kommit igenom inledningen och emotivismen och skall påbörja naturalismen. Men jag har tre böcker till som jag skall läsa. Det hinner jag inte under de två veckorna som jag får av min forskartid. En stor del av tiden går åt till att tänka, fundera över saker och ting och låta det komma fram i lugn och ro.

Men det går lite trögt just nu överhuvudtaget. De undervisningsfria perioderna behövs, men jag saknar undervisningen. De håller en alert och förhindrar att man hamnar i den där hemma-lunken som skapar kroppslig inaktivitet. Det blir mycket stillasittande, antingen över en bok eller vid datorn. Och konditionen försämras.

Det är dock intressant det där med värdeomdömen och om inställningar om något. Men man hamnar lätt i en återvändsgränd. Å ena sidan borde jag gilla det jag säger är bra, men jag behöver inte gilla det. Det kan å ena sidan finnas något som är bra, utan att jag behöver gilla det. Jag bör handla på ett sätt, men ändå inte göra det. Medan andra menar att om man anser att man bör göra något handlar man också i den andan. Till slut förstår jag ingenting. Kan till slut inte hålla ihop alla olika pro- och contraargument.

Jag försöker bringa ordning i att så många talar om bra och dålig, bättre och sämre mm. Vad står dessa uttalande för egentligen. Är det bra eller tycker man det bara. Finns det något som är sant om värden.

Filosofiska böcker är ganska upprepande och det är nog det enda jag har emot filosofin. Alla dessa vändningar, mot och för, å ena sidan, men å andra sidan. Kan de aldrig bestämma sig för något. Jo då, och jag upptäcker att filosofer också talar om bra och dåligt, bättre och sämre. Varför gör vi det? Varför tycker vi så mycket? När vi borde förlita oss på vår och andras kunskap om olika fenomen i tillvaron. Men vad är då kunskap och vad är bra och dålig kunskap?

Min mor sa alltid att jag inte skulle forska om rymden.

– Du blir bara knäpp av det, sa hon.

Men risken är nog att jag blir lite knäpp av filosofin!

Om jag inte förhåller mig öppen och inte tar det så allvarligt. Det är bara olika sätt att se på en sak. Inget annat.

