Rökbegär är konstigt

Upptäckte igår kväll att jag bara hade ett paket cigaretter kvar och några stycken cigaretter kvar i det öppnade paketet. Men eftersom jag behöver handla en hel del annat tänkte jag åka iväg och handla idag. Men orkar inte idag. Och istället för att spara på de cigaretter jag har, röker jag mer. Men så hittade jag några cigaretter i min väska. Okey, då har jag 20 + 8 kvar. De bör räcka. Men snart hade de där åtta blivit tre. Och fortfarande vill jag inte åka och handla. Och rökbegäret ökade i takt med att cigaretterna tar slut. Okey, tänkte jag då. Då lägger jag ner de återstående tre cigaretterna i min jackficka och öppnar det sista paketet. Går ut i köket, ruckar lite på lådan jag har cigaretterna i och vips glider ett ytterligare paket ner. Nu har jag två paket … och vad händer? Det där starka rökbegäret försvinner. 

Om man har cigaretter så det räcker, så minskar rökbegäret.  Men om man skall spara på dem, ja då ökar det. Rökbegär är konstigt, men skapar också ett irrationellt beteende.

Men kanske är det likadant om man har ont om pengar, fast man inte alls har något begär efter dem. Eller det kanske man har. 

Nåväl, nu behöver jag iaf inte röka, eftersom cigaretterna räcker 🙂

 

