Schindlers list och Timmarna med Rita

TV kväll i går. Först en riktigt otäck historia och sen en historia från den akademiska världen. Råkade ramla in på 4+ där de visade Schindlers list och även om jag var på det klara med att jag sett det en gång, fortsatte jag se på filmen. Men troligen har jag förträngt det mesta i filmen, för jag kom inte alls ihåg det outhärdliga. Jag vet dock att jag har sett den tidigare på grund av igenkänning av själva historien.

Jag tackar TV4+ för Timmarna med Rita precis efter Schindlers list, för att sova efter den filmen är ju nästan en omöjlighet. Schindlers list är outhärdlig! Att den sänds i svartvitt gör den både möjlig att se på, samtidigt som den bidrar till det outhärdliga.

När jag nu är inne på TV program, kan jag ta upp något totalt oviktigt i det stora hela.

I går morse drömde jag om att jag lagt in två seminarier om Rumänien för mina studenter. Senare, slog jag på TV för att titta på Michael Palins serie om det nya Europa, som handlade om Rumänien. Något jag inte alls hade haft en aning om att den skulle göra. Jag är ju skolad till forskare och skall egentligen inte tro på att sådana tillfälligheter inte är det. Men nog händer vissa oförklarliga saker. Hur kan jag drömma samma morgon om att jag skall ta upp Rumänien på schemat när jag inte alls har sett att det i TV-tablån skall handla om det. Jag har ingen koppling alls till Rumänien. Men, kanske det oförklarliga ligger gömt i hjärnans skrymsen. Kanske den har tagit upp någon information som jag inte blivit medvetandegjord om.

