Platon och lärarutbildningen

Håller just nu på att skriva om Platon och lärarutbildningen och har googlat. Det gläder mig att studenter inom lärarutbildningen använder sig av Platon och t.o.m. skriver om honom, men jag blir ganska beklämd av att se att det inte finns någon referens till min forskning. När en avhandling kommer ut, sänds ett ex till varje högskola och universitet i Sverige till olika institutioner på dessa. Varför känner inte handledarna till denna forskning, utan utgår efter den filosofiska forskningen om Platons pedagogik?

Trots att jag publicerade min avhandling år 2001 lever fortfarande de gamla föreställningar kvar om Platon. Detta ger mig extra bränsle till den avhandling jag håller på att skriva nu. Lärarutbildningen behöver få veta mer om Platon utifrån ett pedagogiskt perspektiv och inte endast ta till sig ett filosofiskt perspektiv på hans pedagogik. Det blir ju inte pedagogiken man når …

Jag är iofs inte förvånad eftersom min tolkning utifrån ett pedagogiskt perspektiv till stor del ger andra tolkningar än den etablerade forskningen av hans pedagogik som utgått från ett filosofiskt perspektiv har gett.

Men beklämd … mest å Platons vägnar …

