Jo, jag åkte till Mjölby

Jo, jag tittade på nätet och upptäckte att det är Broarnas Dag i morgon i Mjölby.

Jag bokade rum och åkte dit lite i förväg.

Körde upp på gatan jag tidigare varit ett antal gånger och stannade, stängde av motorn och öppnade dörren. Det var tyst och rofyllt. Det blåste sådär lite lagom och solen lyste. Jag åt chokladkex och drack kaffe, rökte en cigarett. Och slappnade av. Minnen.

Och så åkte jag tillbaka och inte ett moln på himlen. Det är fantastiskt. Men på vägen tillbaka till Linköping började jag känna av all bilkörning i dag. Och att jag glömt bort att gå ur bilen i Mjölby och sträcka på benen. De värkte, det var urvarmt i bilen och jag började bli trött. Men, ack så vackert det var längs vägen – alla fälten, och kossor … som var glada – och jag förstår dem.

