Korta rundresor …

Vaknade rätt tidigt och bestämde mig efter en stunds funderande att stanna kvar i Mjölby, ha den som bas och köra runt.

Gav mig iväg lite senare och körde mot Vadstena. Här kommer inga bilder utom kartbilder. För den som är intresserad åkte jag först denna väg…

Alltså 32:an och svängde sen in på 206:an som slog mig med häpnad på sina ställen. Trist att inte kunna visa vägens sträckning, men det var svårt att stanna. Bilar kom och ville om. En del förstår inte att när jag saktar ner farten och kör åt sidan att jag underlättar för dem att köra om. Nej, de väntar till jag fått upp farten igen. En del fattar vinken (de flesta faktiskt).

När jag sen kom till Vadstena sjönk humöret. Okey, det fanns skyltar, men sen ingen pil till avfarten. Svårt att hitta. Hamnade på baksidan av slottet, mot vägen till Ödeshög, fick jag vända igen. Och när jag till slut hittade slottet, ja då var det vägbyggen och allmänt rörigt. Jag bestämde mig för att köra till Ödeshög.

Jag gjorde ett stop vid OK-macken, för att sen köra ut på väg 50. WOW är det enda jag kan säga. Men ibland känns det lite ruggigt att köra på en väg och få känslan av att köra på en bro mitt ute i havet. Vilka vidder! Såg Tåkern långt bort i horisonten på flera ställen. Körde förbi Omberg, ville inte åka upp dit. Där går min gräns. Jag kan köra i Norge då jag vet att vägen fortsätter, men om jag hamnar på ett berg med vändplatser mm. ja då avstår jag hellre. Men jag såg berget på sidan och i backspegeln.

Och sen var jag framme vid E4:an och tänkte köra till Mantorp. Men när jag kom till tryggheten där jag inte behövde tänka på omkörare och möten, kurvor och backar och krön, ja då svepte tröttheten över mig när jag kommit halvvägs. Låg bakom en långtradare som skulle till Finland hela vägen. Körde av vid Mjölby Västra och nu vet jag att en eventuell läsare kommer tycka det är roligt att jag körde fel. Körde mot Västra Harg, men var osäker på om jag skulle åka rätt om jag körde åt det hållet, så jag körde mot Centrum och väl där körde jag fel ännu en gång, så jag fick vända och köra Kungsvägen, som var folktom idag, ner och under järnvägsviadukten. Då såg jag att man kunde komma till Västra Harg därifrån också. Kan jag ha varit på rätt väg från början, men trott att det var fel.

Nåväl, till Mantorp åker jag senare idag. Skall åka den gamla vägen genom Sya.

