Antroposoferna i Järna

Förväntade mig en dag hemma, men klockan elva fick jag ett samtal och en timme senare var jag på väg till Järna och antroposofernas verksamhet. Vi åkte dit genom Södertälje, ut på motorvägen och svängde sen av vid avfarten till Järna. Körde fel – surprise! Men, man får se mycket annat än man tänkt sig.

Efter många om och men hamnade vi här …

Observera att alla bilder är klickbara!

Köpte bröd och drack en kopp kaffe. Kände mig mycket gammal när jag reagerade över priset. 25 kronor för kaffe och mina ord när jag gick för att hälla upp en kopp var  – Nu är det bäst att kaffet är gott. Och det var faktiskt gott! Vi gick ut och satt oss på verandan, innan vi körde vidare till det ställe där de säljer grönsaker och blommor.

Grönsakerna var verkligen fräscha och det är inte förvånande med tanke på att de odlas i deras eget växthus.

Och här går man in i butiken.

Men det finns mer än ekologiskt odlade grönsaker, olivolja, mjölk, ost mm. Det är bara att välja, plocka och betala.

Därifrån körde vi upp till som jag uppfattade det ”hjärtat” i verksamheten, till restaurangen och till shopen där de säljer smycken, mineraler, böcker av Rudolf Steiner (grundaren), tvålar, korgar av olika slag, spel, ritblock – ja allt.

Så här såg det ut utanför restaurangbyggnaden i regnet.

När vi åkte därifrån körde jag åt fel håll så vi var en bra bit på väg till Nyköping innan vi insåg att det bara var att vända och köra ut på motorvägen via Hölö för att komma hem igen.

Jag har haft en del studenter som gått lärarutbildningen i deras regi. Och de har talat om Järna. Men att det var så många hus och en sådan stor verksamhet har jag inte känt till. Trodde det var ett hus. En erfarenhet rikare alltså.

På Wikipedia står följande

2002-2008 skedde utbildning av Waldorflärare i Stockholm i samarbete mellan Lärarhögskolan i Stockholm och Rudolf Steinerhögskolan. Efter överflyttning av utbildningen vid Lärarhögskolan till Stockholms universitet i början av 2008 beslutade dess Naturvetenskapliga fakultetsnämnd att avveckla samarbetet med Rudolf Steinerhögskolan. Som skäl angavs att lärarutbildningen inte vilar på vetenskaplig grund.

En rättelse är på sin plats – det handlar inte om lärarutbildningen som Lärarhögskolan anordnade/anordnar för den vilar i allra högsta grad på vetenskaplig grund, utan utbildningen av Waldorflärare i samarbete med Rudolf Steinerhögskolan.

Här kommer lite fler bilder.

