Ligger lågt …

Det är alldeles för varmt för att göra något, så jag ligger lågt och väntar på åskvädret skall komma och ge lite lägre temperaturer. Det har nu varit 33 grader och mer under flera dagar och varm vind. Jag har en fläkt i taket och ett öppet fönster och flera ventiler öppna, men det är nästan lika varmt inne som ute.

I Athen upplever jag inte 33 grader på samma sätt som här. Kanske för att det är torr värme där. Snarare är det när det blir över 40, som jag kan få ångest om jag befinner mig på en plats som är öde. Eller också är det för att man kopplar av där på ett annat sätt.

Nu har jag ätit varm mat och trodde inte jag skulle må bättre av det, men det blev jag faktiskt. Och så blev det glass i efterrätt. Var och handlade tidigt i förmiddags.

Jag läser något för mig så ovanligt som böcker om vampyrer. Det är böckerna som ligger till grund för Twilight. Även om jag inser det absurda är det svårt att lägga ifrån sig böckerna. Det är skickligt berättade. Vampyrerna beskrivs lite annorlunda än traditionellt. Det är ofta överraskningsmoment och därmed inte förutsägbara. Sånt gillar jag.

