Visst är det väl konstigt!?

… att man gör en sån stor affär av hur folk är klädda i skolan, på arbetsplatser mm att man t.o.m. anser det nödvändigt att ta ett centralt beslut om ett förbud mot t.ex. burka. Läs HÄR om att ordföranden i Fria Moderata Studentförbundet i inlägg på Brännpunkt – Utspel på tvärs mot liberala idéer reagerar över att de liberala idéerna övergetts av Folkpartiet och speciellt av Björklund. Han menar att detta är något som skolorna själva skall få bestämma.

Vad gäller burka vill jag inte ta ställning rent generellt. Jag kan bara framföra att jag inte skulle besväras om någon har burka. För mig har det ingen betydelse vilken klädsel andra har. Jag bryr mig bara om min egen. Det viktigaste är att jag gillar det jag är klädd i. Sen vad andra tycker bryr jag mig inte om.

Man kan ha synpunkter på grund av att burka anses ha med förtryck att göra. Och jag säger inte emot detta. Men, lever inte de flesta kvinnor under ett förtryck med tanke på att det har lagts och fortfarande läggs mycket stor vikt för hur vi är klädda i vilken kultur vi än lever inom.  Jag läste en undersökning för många år sen att elever i grundskolan håller koll på vilka kläder de kvinnliga lärarna har. I samband med detta pratade jag med ett antal av mina egna studenter. Och de höll med om att det var viktigt hur kvinnliga lärare var klädda, men inte hur manliga är det. Nu kanske inte det kan jämföras med det förtryck man menar är att använda burka. Har dock läst en del utsagor från dem som använder den och det vittnar om att de som har det känner sig trygga. Ja, vad skall man säga om det. Men visst, när jag har kapuschong (felstavat, jag vet) så jag blir totalt dold, känner jag mig också trygg.

I våldtäktsmål brukar man ju ofta ta upp hur kvinnan var klädd, som om detta har betydelse för att det hände??

Men nu gäller kanske inte frågan om detta, utan att lärarna och annan personal anser att det är viktigt att kunna se ansiktet på dem de talar med. Som jag ser det är människan mer än ett ansikte.

Från detta önskemål till ett förbud genom politiskt beslut är det ett stort avstånd.

För övrigt börjar jag iom detta fundera på varför det är så viktigt hur vi är klädda. Får jag sämre service om någon inte är korrekt klädd enligt bankens klädkod. Bryr jag mig om, OM sekreteraren på kontoret är klädd i jeans och en tröja om hon eller han gör ett bra jobb. Men när jag själv jobbade som sekreterare var jag klädd som en sekreterare skulle vara klädd.

Är så pass gammal att jag var med under den tid då alla skulle vara klädda enligt senaste modet oavsett ålder, kroppskonstitution, vikt mm. Var det kort kjol som gällde, ja då gick det inte att vara klädd i en längre kjol. Jag blev t.ex. mobbad för att jag inte hade jeans med gylf. Fick en hel sommar förstörd på grund av detta, tills mina föräldrar fick veta det och jag fick mina första Lee-jeans. Sen på 70-talet började det lättas upp och det blev friare och idag känner jag ingen press alls. Jag klär mig efter vad jag trivs i.

Vet att ingenting av detta kan jämföras med burka, men det kanske faktiskt kan göra det OM man tänker efter ordentligt. Varför skall andra ha rätten att bestämma hur vi är klädda och speciellt beslutat av staten. Och var sätter vi gränsen för det tillåtna eller önskvärda. Kan vi aldrig komma över tröskeln och försöka se människan som just människa och inte ett objekt som vi absolut måste styra över, därför att vi själva inte kan stå ut med mångfalden.

One thought on “Visst är det väl konstigt!?

Kommentarer inaktiverade.