Ekonomisk debatt – välfärdens kärna

Tittade på den ekonomiska debatten igår, och blev så engagerad att jag fick ont i huvudet eller det var väl mer ont i ögat och sen spred det sig eller var det tvärtom. Och ännu mer ont i huvudet lär jag få om jag läser vad tittarna tycker. Alliansen vann. DET förstår jag inte alls. Nja, det skall vara i energin att förvilla bort frågorna de rödgröna ställde. Anders Borg stod sig ganska slätt, tyckte jag (se AB) Retorikexperten anser att Östros vann knappt (se AB1)

Mest intressant som framkom var alliansens ”välfärdens kärna” som Anders Borg svarade på. Kommentaren som kom, när han svarade att det var skolan, sjukvården och äldreboendet som var kärnan, var att det troligen handlade om en vindruvskärna. Haha… det var bra. Anders Borgs svar var att det var en melon, men … om han menade vattenmelon är det massor av småkärnor. Han hade lite svårt att tackla det.

Det här med att tala om kärna är ganska problematiskt, eller hur?

Trovärdiga då?

Alla var trovärdiga – alliansen kommer föra samma typ av politik och de rödgröna kommer att bygga ut den generella välfärden. Det var en intressant repris på alla andra debatter jag sett – de verkar överens om målen, men inte om hur man skall nå dit.

Alliansen upprepade sitt mantra om att skattesänkningar ger fler jobb. Men eftersom de rikaste har fått lika mycket som en stor del av svenska befolkningen undrar man hur många som använt sina skattelättnader på att skapa nya jobb. På något sätt, vilket ligger i linje med deras politik är det upp till var och en. Alliansen har mycket svårt att redovisa detta.

Sen undrar jag varför invandrarkvinnor skall behöva nöja sig med att städa hos en liten grupp människor som har råd att utnyttja RUT-avdraget (ett argument från debatten för RUT). Skall de inte erbjudas utbildning istället.

Vet inte vad det beror på att alliansen nu har försprång … tror många att de verkligen företräder dem. Se SvD

För mig är välfärd mycket, men speciellt att inte allt skall rasa och att man skall bli livegen och kontrollerad för att man förlorat sitt arbete eller inte får något på grund av anställningstopp, överkvalificering, brist på relevant utbildning mm.

