Utfrågningen av Mona Sahlin

Man måste nog vara positiv till Mona Sahlin för att höra vad hon egentligen säger och inte vad man tror att hon säger eller inte säger. (se AB) Man reagerar mycket starkt på henne, och det ger mig budskapet om att hon har något att komma med. Hon är någon att räkna med. Hon är faktiskt rak och det går inte att knäcka henne hur man än försöker.

Hon klarade utfrågningen och hade full kontroll.

Men jag kanske tycker det, därför att jag håller med henne. Det mesta hon säger låter helt enkelt vettigt.

4 thoughts on “Utfrågningen av Mona Sahlin

  1. Göran Carlsson

    Konstaterar att hon säger:”ja, vi tar det ansvaret”, i frågor som kan vara obekväma..
    Vi skall vara klara öve att det finns frågor som inte faller i god jord hos många.

  2. Jonas

    Mona sa att för henne var politik verklighet, det är något jag inte tror stämmer för henne. För Mona är politik framförallt ideologi. För mig går inte det hem, att helt principiellt frångå faktiska omständigheter bara för statements är att gå tillbaka i tiden då ideologi behövdes. Se bara på RUT (som egentligen är en ganska oviktig fråga men som belyser en poäng): En subvention för en tjänstesektor som genom åren aldrig riktigt kommit igång är en vettig katalysator för branschen, det har under mandatperioden resulterat i uteblivna inkomster genom skatteavdrag men har också på samma gång lett till att inkomster har bildats genom de avgifter och skatter de nya företagen och arbetstagarna har betalat. På det hela taget har kostnaden för RUT varit väldigt låg (om man nu ens kan kalla en utebliven inkomst för en kostnad…). När branschen har etablerat sig kommer det vara möjligt att ta bort subventionen. Jag förstår inte varför detta med dessa tjänster upprör så många, vissa kallar det för överklassbidrag, men samtidigt har vi i socialdemokratins spår andra ”överklass”-subventioner såsom sänkt moms på konstverk, och varför ska vi subventionera författare med både direkta bidrag och bokmoms på endast 6%. Politik är såpass mycket viktigare än ideologi då det saknas realistiska regeringsalternativ såsom exvis nazister och just därför är socialdemokratin förlegad. Dagens Sverige har mycket att tacka socialdemokratin för, men det är dags för den att gå i pension. Av dessa enkla skäl röstar jag borgligt och jag hoppas att du åtminstone försöker lyssna på alliansen istället för att slå dövörat till.

  3. Monika Inläggets författare

    Hej Jonas

    Jag har under flera månader varit stammis på moderata bloggsidor och även under den här regeringsperioden har jag hållit mig ajour med den politik som förts. Jag har lyssnat, jag lovar … men i den mån jag överhuvudtaget förstår hur tanke, beslut och konsekvens går ihop, kan jag bara konstatera att det mesta de bidrar med är en tillbakagång inte bara 5 år eller 10 år utan mycket längre tillbaka än så. Jag lyssnar och lyssnar men kan inte förstå att vi har en utbildningsminister som inte lyssnar på de som kan skola, utbildning och lärande och istället förlitar sig på sitt eget tyckande.

    Vad gäller RUT … finns en hel del att säga. Tror det finns ett inlägg i den här bloggen om det. Men för att kort sammanfatta är jag emot RUT-avdraget. 🙂 Det förvånar dig säkert inte.

    Tack för kommentar!

Kommentarer inaktiverade.