Olycksdrabbad vägsträcka – kör försiktigt

Vet inte varför det hänt så många gånger att det sker olyckor i Moraberg och i dess närhet. Men oftast har det varit olyckor vid påfarten. Här handlar det om en lastbil som kommer över till motsatta sidan och frontalkrockar med en annan lastbil klockan fyra på morgonen. Då det inte finns någon trafik alls.

Det händer så mycket, varje dag läser man om olyckor som sker. Häromdan var det en olycka med brinnande lastbil utanför Hölö.

Jag själv höll på att smälla med en långtradare när jag var på väg hem från Mjölby som plötsligt girade ut i innerfilen då jag påbörjat omkörning uppför Kolmårdenberget.

Troligen handlar det om att förarna somnar till … Talet om att långtradar- och lastbilsförare alltid vet var man finns har jag för länge fått bekräftat är just bara ett tal om. Det händer alltför ofta att jag ser motsatsen. Många är hårt pressade och kör längre sträcka än vad som är tillåtet.

Ofta blir det köer när olyckor sker. Och det känns hemskt. Oftast kommer man aldrig så nära – utan sitter flera kilometer bortom olyckan i en bilkö. När man kommer fram är allt borta. Eller också läser man om det, man upplever det som tragiskt och ibland dyker det upp. Men det går att hålla det ifrån sig. Ibland ser man spåren efter olyckan och det är värre.

Men när man inte ens är med … utan läser om det. Då kan man ofta hålla det ifrån sig. Man måste göra det. Det händer varje dag någonting, någonstans.

Men just den här olyckan gick mer på djupet. Jag kände verklig sorg för den förare som dog när jag läste om det i SvD och kanske var det persikorna som låg utspridda som fick just den här olyckan så nära inpå. Det är människor det handlar om. Och det vet man ju …

Här var det en av förarna som var på väg att leverera persikor. Och råkade ut för en så osannolik olycka. Om persikorna var i bilen vars förare avled vet jag inte. Men, just att det handlade om persikor … så vardagligt tillsammans med något så tragiskt.

Men, det är alltid lika tragiskt.

Kör försiktigt!

2 thoughts on “Olycksdrabbad vägsträcka – kör försiktigt

  1. Christer E

    Tyvärr så är den gamla klyschan att ”långtradarna är vägens riddare” borta för länge sedan. Nu är det ”störst går först” som gäller. Har även hört det av en äldre chaufför att numera är alla nya chaufförer kaxiga och stöddiga. Han är glad att han går i pension om ett år.
    Kan även säga att jag märker en tendens att många bilister som sitter i svarta merschedes, Audi , BMW, har en tendens att ha egna regler….

  2. Monika Inläggets författare

    Ja, man måste hålla ögonen öppna .. och köra om snabbt och vara beredd på det oväntade. Jag känner ”äldre” chaufförer som reagerar kraftigt på vissa saker som sker. T.ex. att vissa långtradarchaufförer kan ligga bara några meter bakom bilen framför i nerförsbacke. Händer något, ja då blir man krossad.
    Tack för kommentar!

Kommentarer inaktiverade.