Utfrågningen av Björklund

Såg reprisen av Utfrågningen av Björklund för någon timme sen, och jag reagerar över en hel del gällande bl.a. integrationspolitiken, vilket även en del liberaler gör.

Men det som slår mig mest är att han tycker väldigt mycket och att det verkar som om det bara är dem han anser vara duktiga som är värda någonting. Det är forskare, storföretagare, idrottsmän mm, som han menar hotar försvinna från vårt land. Det är ett gammalt argument för att de rikaste får mest skattelättnader i kronor och ören.

Björklund har talat en hel del om duktiga lärare och jag frågar mig alltid – enligt vems mått på duktighet. Jag menar å min sida att det inte handlar om duktiga eller dåliga lärare, utan om lärare som är professionella, dvs de har en utbildning som innebär att de kan uppfylla målen i läroplanen.

Även de som Björklund inte anser vara duktiga måste få rätten att leva en dräglig tillvaro. Människovärdet är lika vad vi än sysselsätter oss med och uppnår i livet.

En annan sak som jag reagerar spontant emot är hans argument för att förbjuda burka i klassrummet. Man måste se varandra i ansiktet och för att det är en dialog man för.

Min fråga till Björklund är varför det inte går att föra en dialog med någon annan utan att man måste se denna person i ansiktet. Jag förstår inte det argumentet. Jag för ofta dialog med andra i telefon, via internet mm. Vi kan kompensera … och vi kommunicerar på många olika sätt.

Och hur blir det för blinda då … de ser ju inte ansiktet på andra. Kan inte de föra en dialog med andra?!

Jag förstår inte hur han tänker!

Själv för jag en dialog med Platon och han har varit död sen 347 f. Kr… i 2357 år 😉

