Bra Sahlin!

Mona Sahlin vann över Reinfeldt i SVTs duell (se SvD). Hon var konkret, på hugget och ideologin kom fram på ett helt annat sätt än tidigare. Reinfeldt upplevde jag mest som tjatig och pratade övergripande om sådant man kan tolka lite som man vill. Ett ord jag inte brukar använda är ”flummig”, men Reinfeldt uttrycker sig på ett flummigt sätt. Och eftersom jag uppfattar honom som flummig är det ett tecken på att jag inte förstår vad han pratar om. Vad vill han ha sagt – att skattelättnader utan några som helst riktade åtgärder leder till nya jobb. Jag förstår det helt enkelt inte. Och jag är inte ensam om det.

Är heller inte ensam om att upptäcka att Mona Sahlin tog ner honom för räkning ett antal gånger (se AB)

Och visst är hon redo att ta över!

5 thoughts on “Bra Sahlin!

  1. Behrang

    Reinfeldt sa det hur tydligt som helst:

    Skattesänkningar -> Högre disponibel inkomst -> Högre konsumtion -> Jobb.

    Att du inte förstår det förstår jag. Jag förstår även att du inte är ensam om det. Det gör ingenting. Däremot är det ytterst allvarligt om vi skulle få en statsminister som inte förstår detta samband (vilket tydliggjordes med Sahlins ”men jag förstår bara inte hur…” i debatten 27/8)

    Det ska erkännas att Sahlin rent debattekniskt var skarpare än på länge. Men av betygssättningarna som bloggosfären har producerat hittills finns inte en enda objektivt värderad recension. ”Att ta ner någon för räkning” i en debatt kräver total knockout av det slaget som Olof Palme kunde krossa Fälldin med när det begav sig. Dagens debatt var bara mjäkig och utan klar vinnare.

    1. Monika Inläggets författare

      Skattesänkningar -> Högre disponibel inkomst -> Högre konsumtion -> Jobb.

      Det här fungerar i teorin, men om trygghetssystemen försämras radikalt blir folk mer försiktiga med sina pengar och spar mer. Det har jag blivit – konsumerar inte alls så mycket numera. Tänker till först. Behöver jag en ny TV – nej, jag har kvar min tjockTV. Jag vill gärna göra en utlandsresa, men det är bäst att spara pengarna. Jag har inte fått så mycket i skattesänkningar så dessa väger upp det jag förlorar om jag skulle ha oturen att bli sjuk t.ex. Det är bra att ha en buffert …

      En annan risk är att rörligheten på arbetsmarknaden minskar, då folk som har jobb inte vågar riskera något om det inte finns några alternativ OM man valt fel genom att byta. Man vet vad man har s.a.s.

      Därmed hämmar man i själva verket den frihet man tror att folk kommer känna. Det är bara de med riktigt höga inkomster och förmögenheter som får åtnjuta denna frihet. För det har råd att konsumera oavsett …

      Håller med om att debatterna inte är som förr – politiken är inte lika rolig längre. Tänk debatterna Palme-Fälldin eller Palme-Bildt … härliga debatter. Erlander var inte dum heller eller Hedlund och så en hel del andra ..

  2. Kent Karlsson

    Att de gamla vanliga högeranhängarna röstar på Alliansen är ju inget konstigt, men om en ”vanlig arbetare” gör det förefaller lite märkligt! Ja kanske inte ändå, det finns ju en förklaring! Förklaringen är propaganda-maskineriet som Alliansen använder sig av! Jag måste erkänna att de är otroligt skickliga på marknadsföring och att manipulera människor!
    Det som är skrämmande är att inte flera ser igenom alla dessa nya ”fina” ord de svänger sig med! Allt för många verkar inte se vad som döljer sig bakom dessa ord och vad som gömmer sig mellan raderna på det de skriver!
    Ett exempel där propagandamaskineriet har lyckats särskilt bra (ur Alliansperspektiv) är jobbskatteavdraget! Jobbskatteavdraget har flera syften: 1. Skapa en låglönemarknad, vilket är nödvändigt för att jobbskatteavdraget skall ha någon som helst effekt på jobbutbudet! Detta är flera nationalekonomer ense om! Man bäddar för det här med ”working poor”, som är ett begrepp i USA. De som jobbar mycket men ändå har dåliga löner.
    2. Döda solidariteten mellan arbetare. Med att döda solidariteten menar jag att det slår in en kil mellan de arbetare som har jobb och de arbetare som pga arbetslöshet eller sjukdom inte har det! För att ytterligare förstärka den här kilen hamrade man samtidigt in i folks medvetande att de arbetslösa och sjuka bara är ”lata bidragstagare” som stjäl samhällets resurser som de som har arbete sliter ihop!
    De ”glömde” liksom att nämna att de som blivit arbetslösa eller sjuka inte själva valt att bli det!
    Vad många som nu gläder sig över ”en månadslön extra” tycks glömma är att de själva kan drabbas av arbetslöshet eller sjukdom! De tycks inte heller vara medvetna om de avgiftshöjningar som infördes samtidigt med jobbskatteavdraget eller de avdragsmöjligheter som togs bort!
    För att du idag skall ha ett någorlunda vettigt skydd vid arbetslöshet eller sjukdom måste du köpa privata försäkringar, hur mycket av jobbskatteavdraget får du då kvar?
    Vi som har tittat bakom Alliansens vackra fasad fasar för fyra år till med dem vid rodret!
    Fackets arbete har försvårats och kommer att ytterligare försvåras! De har tagit bort den samlade forskningen om arbetslivet (som gjorde att vi systematiskt kunde förbättra arbetsmiljön på våra arbetsplatser) och sänkte anslaget till Arbetsmiljöverket (så att antalet inspektörer nu i Sverige numera understiger den norm som FN-organet ILO satt upp)! Kan det möjligtvis vara näringslivets belöning för de hemliga partibidraget som är orsaken till dessa ”lättnader” för arbetsgivaren? Att,som Moderaterna gärna gör, kalla sig det ”det nya Arbetarpartiet”, efter dessa slag mot arbetare och deras arbetsmiljö förefaller för mig vara höjden av fräckhet!
    Sjukvården kommer att i ännu högre utsträckning att privatiseras och bli dyrare där du som saknar privat sjukvårdsförsäkring inte kommer att vara välkommen! Kort sagt vi kommer att ha ”Amerikaniserats” ett par snäpp till!

    1. Monika Inläggets författare

      Tack för kommentar.
      Lång och innehållsrik och i det mesta kan jag överensstämma med dina åsikter.
      Alliansen har nog den bästa retoriken för den som vill vinna val till varje pris, men inte den bästa politiken för stora grupper i samhället. Något arbetarparti i den meningen som många kanske tror är det inte, som jag ser det.

  3. Ping: Fakta om sjuka kallas enskilda fall | editor@OurComments.org

Kommentarer inaktiverade.