Mer pengar i plånboken eller känslan av trygghet!?

Om man sänker lönerna (se SvD) till förmån för mer i plånboken finns stora risker, inte bara att man riskerar att få mindre när man väl skall gå i pension. Vem vet hur höga skatterna är då och vilken regering som styr? En annan risk är att man hämmar köpkraften om man samtidigt som man sänker lönerna också radikalt försämrar trygghetssystemen. En kommentatör i den här bloggen skrev följande ”formel” för hur nya jobb skapas.

Skattesänkningar -> Högre disponibel inkomst -> Högre konsumtion -> Jobb

Men detta förutsätter, som sagt att man inte hämmar konsumtionen. Jag tror inte jag är unik på något sätt men jag har blivit mycket försiktigare med att satsa på större projekt för att vinna mer s.a.s. Tror bara på den där framgångsformeln för att skapa nya jobb om människor i ett land känner sig trygga. Om man vet att inte hela tillvaron rasar ihop om man har oturen att bli sjuk eller förlora arbetet för att man satsat på fel häst.

Jag tror vi kommer spara mer med tiden! Inte bara för att vi blir tvungna på grund av att allt blir dyrare utan för att återfå en liten känsla av trygghet.

3 thoughts on “Mer pengar i plånboken eller känslan av trygghet!?

  1. Bosse

    Om LO-facken förhandlar upp lönerna i den takt som skedde under 1960- och -70talet så vinner dom många medlemmar. Det känns naturligtvis viktigt för löntagare att få fackligt stöd till högre lön, tacka för det!

    Enligt Statistiska Centralbyrån var inflationen (penningvärdesförsämringen) mätt på konsumentprisindex 82% under tioårsperioden 1965 till 1975 och 153% under 1975 till 1985.

    Regeringen tvingades till ett antal devalveringar av kronan för att finansiera löneökningarna. Det har i efterskott sagts att ”Svenska folket unnade sig för mycket förmåner” men sanningen är att det inte var svenska folket, utan en odemokratisk intresseorganisation som orsakade de katastrofala ekonomiska konsekvenserna. Denna intresseorganisation styrde genom sin politiska avdelning Sveriges då största politiska parti.
    Inflationen under perioden 2000 till 2010 har varit 15% vilket beror på att till och med LO har insett att de har ett ansvar för Sveriges ekonomi.

    Som följd har de sett att antalet medlemmar drastiskt sjunkit. De, och deras politiska avdelning (S) ser nu att makten går ifrån dem och de tar tydligen nu beslutet att åter framställa högre lön som ett bättre alternativ än mer köpkraft av de pengar som man får i fickan. Ja, det är säkert ett bättre alternativ för de som vill öka LO ´s makt, men är det ett vettigt alternativ för Sveriges framtid?

    1. Monika Inläggets författare

      Bosse

      Du kan ha helt rätt i att många löntagare blir fackansluta endast på grund av lönerna. Men som det var tidigare fick ju även icke-anslutna löntagare del av löneförhöjningarna. Det är ju under den senaste tiden, från vilket datum är jag osäker på, som lönerna har blivit mer och mer individuellt satta.

      Dock, tror jag inte enligt min erfarenhet att löntagare bara är med i facket på grund av det. Det är oerhört värdefullt att vara med i facket, om något händer. Man kan få hjälp i situationer i vilka man inte kan förhandla själv. Facket är till för sina medlemmar. Sen är inte alla fack bra.

      Det framgår inte riktigt vilken denna odemokratiska intresseorganisation du talar om är, men jag kan ana.

      Det finns säkerligen andra fördelar och nackdelar med att höja löner. Det är jag helt medveten om. Men jag tror inte man skapar jobb, om man sänker löner, drastisk försämrar trygghetssystemen och ger folk lite mer pengar i plånboken. Jag tror folk kommer spara mer. Men detta kanske inte visar sig förrän på längre sikt hur många som kommer hålla igen och bli försiktiga. NU känner väl alla lite av en WOW-känsla av att få lite mer. För vi har ett högt skattetryck, men vi får mycket ut av det också på många olika sätt.

      Sen vill jag betona att jag inte talar för socialdemokraterna, men eftersom mina åsikter och värderingar ligger åt vänsterhållet är det naturligt att jag även får svara för vad de gör. Jag talar utifrån hur jag personligen ser på saker och ting gällande de grupper som fått en stor försämring på grund av alliansens politik. Men jag representerar endast mina åsikter och ingen annans.

  2. Ping: Svarta hål « ©lektorio

Kommentarer inaktiverade.