Obehagligt fokus

Det finns något obehagligt över att fokusera på vad människor, grupper mm. kostar istället för att fokusera på vad de kan bidra med. SD vill nu syna ”massinvandringen” (se SvD). Eftersom jag skriver fokuserar menar jag att man självklart skall ta reda på kostnaderna också, så de inte rusar i höjden. Men att man har en människosyn som går ut på värdet i pengar, dvs. vad någon kostar samhället är obehaglig. För, är inte en människa något mer än bara kostnader och skall politiken endast fokusera på att dra ner kostnaderna i nuläget. En verksamhet kan kosta i början, men löna sig på längre sikt. T.ex. inom mitt eget område kostar utbildning, våra löner mm en hel del. (se Vi i Sverige om invandrares utbildning) Men på grund av att vi utbildar människor som kan bidra till välfärden i samhället, samt medför ökade vinster i företag och utveckling på många områden, kan man inte endast säga att höga kostnader till varje pris måste ner, eftersom detta kan visa sig i förluster på lång sikt. (Uppdatering: Läs här om hur man kan beräkna om invandringen kostar eller tillför – Vi i Sverige)

Dessutom kan ju vissa kostnader leda till andra vinster som inte går att mäta i pengar. För elever och studenter är t.ex. en lärares närvaro viktig för lärandet, gemenskapen och den personliga utvecklingen. Ger man dessutom inte en signal om att vi alla skall hålla kontroll på vad som är nödvändiga eller onödiga kostnader även i vårt privata liv. Istället för att bortse från att vissa kostnader ger andra värden och uppskatta dem. Det här kalkylerandet i vår tillvaro har blivit allt vanligare. Och man möter det allt oftare även i privatlivet.

Jag vill inte på något sätt jämföra alliansens politik och människosyn med SDs och mena att den är likvärdig. Men även inom alliansen verkar man fokusera mer på vad någon och något kostar än vad detta kan tillföra. Björklund ser ju en hel del som trams. Men kanske är det just detta trams som får oss att känna oss som lite mer än endast en produktenhet.

12 thoughts on “Obehagligt fokus

  1. Anna Watson

    I stort sett alla beslut omfattar någon form av ekonomiska hänsyn. Eftersom vi har begränsade resurser, så måste man ju givetvis se till att de används på det sätt som totalt sett leder till största nytta för de som betalat in pengarna, dvs skattebetalarna. Visst, man kan tycka att det är obehagligt, men problemet försvinner inte bara för att man inte vill ta i det. Enligt mitt sett att se det, så är det en skyldighet att staten gör sådana här beräkningar (och många fler) rörande alla beslut som fattas som involverar mina skattepengar. Allt annat betyder att man slösar med mina pengar, och det tycker jag är obehagligt.

  2. Monika Inläggets författare

    Anna Watson

    Håller med dig.

    Det jag talar om är vilket fokus man har och att det är det jag upplever som obehagligt, inte att man gör kostnadsberäkningar, vilket jag också har poängterat i mitt inlägg.

  3. etnisksvensk

    Det verkar som ”skattebetalarna” står för Din lön!
    Som egen företagare är det Mina Kunder som betalar Min lön!
    Inga kunder, ingen lön!
    Alla i Sverige kan inte leva på ”skattebetalarna”, någon måste arbeta också!
    Om Du har följt vad som händer utanför ”ankdammen Sverige” så läser Du, att länderna söder om Alperna har kollapsat! Trots enorma EU-bidrag och enorma lån till den offentliga sektorn så räcker det inte till eftersom nationerna måste producera varor och tjänster för att erhålla skatteintäkter! Kaos och panik uppstår medan befolkningen skriker; ”Alla tänker på sig det är bara jag som tänker på mig!”
    Samma ekonomiska lagar gäller i Sverige! Ingen kan tillåtas ”flumma” omkring på andras pengar utan motprestation!

    1. Monika Inläggets författare

      Ja, även vår regering ser skola och utbildning som ett av de viktigaste områdena, så de anser väl att det är helt okey att betala löner till lärarna även om det är via skattebetalarna. Om inte, skulle vi ha höga terminsavgifter.

      Lycka till med ditt företag.

  4. etnisksvensk

    Eftersom den svenska skolan ligger i ”bottenträsket”, så tycks Du och Dina kollegor göra ett mycket dåligt arbete för erhållna skattemedel!

  5. christer

    Man talar om vad sjukskrivna kostar staten ,arbetslösa,äldreomsorgen,skolan,trafikolyckor,alcoholmissbruk,militären,tandkostnader,sjukvården.VARFÖR kan man inte tala om vad invandringen KOSTAR som också är en kostnad eller är den gratis.tycker den ska granskas på samma sätt som vad arbetslösa och sjukskrivna kostar staten eller är dom kostnaderna gratis också?tack för mig….

  6. Monika Inläggets författare

    Absolut Christer

    Jag talar om det även rent generellt …

    Men jag vill fokusera på vad olika grupper kan tillföra eller vad man kan vinna på att något kostar.

  7. OVB

    Jag är för fri invandring, men jag har ingen lust att betala för invandringen. Just nu sitter jag och tittar på kurser i Polska. Har på några minuter pluggat in de vanligaste fraserna på Youtube. Ska i vår börja arbeta nere i Polen och en självklarhet är att behärska språket. Vill påpeka att ingen hjälper mig med boende, bidrag, vård, möter mig på flygplatsen etc etc etc. Precis så har det alltid varit när jag jobbat utomlands. Jag klarar mig själv. Exakt samma krav som jag ställer på invandrare. Ni är jättevälkomna, men ni får sköta er själva! Köp en lägenhet, ett hus eller hyr, plugga gärna svenska innan ni kommer, och skaffa ett arbete eller investera i en affärsrörelse. Vad är problemet egentligen? Slopa alla former av bidrag. De pengar ni betalar/lånar av människosmugglarna kan ni investera i er själva. Men jag vet att smugglingen är med i budgeten som ska betalas av de kommande bidragen och anhöriginvandringen.

    Jag planerar att studera själv i några månader, sen går jag en 8 veckors intensivkurs i Polska. När jag börjar jobbet är jag redo att insupa den polska kulturen och livet.

    Var stationerad ett tag i Prag, och där var det inget vidare – för mycket invandrare inkl. jag själv. Tjeckerna hatar expats etc. Så det blev att umgås med andra expats. Dom har verkligen förstört Prag. När man kommer till ett land vill man att det bara ska vara natives som man träffar, men det är bara att inse att folk flyttar runt. Nåväl jag umgicks ganska intensivt ett tag med några tjecker som var med i min film crew. Tjeckiska är ett intressant språk – lite hårdare. Bäst av allt är den tjeckiska korven;)

  8. Monika Inläggets författare

    OVB
    Jag ser på saken på samma sätt när jag åker utomlands, men annorlunda när det gäller de som kommer hit. Vi är kanske i en annan position än vad många är i när de kommer hit, från krig, tortyr och förföljelse. Kanske en del behöver stöd och hjälp i början. Felet är väl att en del inte får komma igång om de vill utan blir väntande på en förläggning under första tiden. Men, det beror ju på stor del att det skall utredas om de har tillräckliga skäl för att få stanna.

    Om vi hade en fri invandring skulle det nog se helt annorlunda ut. Problemet är ju att vi inte har det.

    Vi får hoppas du kommer trivas i Polen…!

  9. kalle

    glöm ej att många invandrare är sysselsatta inom ”konstgjorda” arbeten inom offentliga sektorn. Hemspråkslärare, tolkar, många i olika arbetsmarknadsprogram. Dessa arbeten bidra inte till plus. Detta måste räknas in i kostnaden för invandring och den egentliga sysselsättningsgraden!

  10. Monika Inläggets författare

    Kalle
    På längre sikt är detta något som gynnar Sverige och ger med all sannolikhet ett plus i slutändan. Forskning visar att om man kan sitt eget språk ordentligt har man lättare att lära sig ett annat språk. Och tolkar behövs väl oavsett om vi har invandring eller inte. Arbetsmarknadsprogrammen ger dem som inte har utbildning för bristyrken kan få ett jobb. Något som också gynnar Sverige … Det kan också ses som ett plus.

Kommentarer inaktiverade.