Är utfrysning rätt väg?

Uppdatering

Nedanstående text skrev jag till en annan artikel med samma länk. Nu är den uppdaterad och handlar bl.a. om att SD anser att facket är korrumperat. Något jag absolut inte kan hålla med om. Skälen till fackets ställningstagande är att alla måste stå för värdegrunden för att få vara med i facket. Det är något helt annat.

*

Vårdförbundet nekar aktiva Sverigedemokrater från att vara med i facket. (se SvD) Här handlar det om att de blir fråntagna sin rättighet att vara med på grund av åsikter och politiskt engagemang. Vad man gör är detsamma som SD att alla bedöms likadant beroende av grupptillhörighet. Man förutsätter att någon från SD som arbetar aktivt inte delar värdegrunden.

Anna-Karin Eklund säger till TT att sverigedemokrater inte kan dela förbundets värdegrund.

– Att vara sjuksköterska eller barnmorska bygger på att värna om människors rättigheter och lika värde. Man får fundera på att alla kanske inte uppfyller de riktlinjerna, säger hon.

Och kanske är det så också, men hur vet man att andra gör det. Jag värjer mig mot SDs politik, men jag värjer mig även emot att man nekar en person att få samma rättigheter som alla andra. Om någon delar ett facks värdegrund visar sig senare eller inte alls. Man kan fråga sig hur många som delar värdegrunden som inte är aktiva Sverigedemokrater. Här förutsätter man att alla utom dem som öppet deklarerar var de står delar värdegrunden. Hur vet man det?

Och oavsett om man delar värdegrunden eller inte måste man följa regler och förordningar facket ställer upp. Om inte kan man bli utesluten. Jag vill gå in på anställningen i det här fallet. Man måste sköta sitt arbete efter den värdegrund som råder . Om man inte gör det är det väl grund för avsked. Jag tror dock att de som är aktiva Sverigedemokrater kommer få svårt att arbeta inom de områden där det råder en värdegrund som står i motsats till deras åsikter. Men det är upp till dem att kunna hantera det.

Vad vet vi egentligen om våra kollegors åsikter!

Skall en aktiv Sverigedemokrat få utbilda sig till lärare? Som jag ser det, måste alla få ha rätten att utbilda sig till vad de vill. Sen är frågan om de får arbete efter sin examen, men det är ju upp till personen själv om han eller hon vill utbilda sig till något de kanske aldrig får praktisera på grund av att de inte blir anställda. Det åligger på olika ansvariga att se om någon är lämplig som lärare, det gäller från den teoretiska till den praktiska delen av utbildningen. Det händer även att människor omprövar sin syn på livet. Man får inte glömma bort att åsikter är åsikter och när dessa möter vetenskapligt tänkande och andra perspektiv kan dessa förändras.

Felet som jag ser är inte att utesluta om man upptäcker organiserat sabotage eller avråda någon att fortsätta sin utbildning, mm. om man upptäcker misshälligheter. Blir en lärarkandidat inte godkänd under praktiken, blir det ingen examen. Felet är att man stänger ute en grupp på grund av deras åsikter. Att dessa åsikter strider mot allt vad jag personligen står för rättfärdigar inte att de skall utestängas. Att dömas ut på förhand på grund av att man tillhör en viss grupp är något som strider mot det jag står för. Jag kan inte tala för demokrati, åsiktsfrihet och mångfald om jag samtidigt handlar odemokratiskt, stävjar åsikter och vill att alla skall tycka som jag. Men jag har rätt att säga att jag inte håller med.

Jag tror helt enkelt att det är ”fel” väg.

Den ”rätta” vägen, tror jag, är att tala för den värdegrund vi vill ha och förmedla åsikter som kan stå som ett alternativ. Vi kan inte tvinga andra att tänka som vi vill. Vi kan bara få det att se ut som om de gör det. Andras inre tankar kommer vi aldrig åt hur mycket vi än stänger in och stänger ute dem från den typ av samhälle majoriteten står för.

4 thoughts on “Är utfrysning rätt väg?

  1. Erik

    Utfrysning är bara… fel. Det är inte mycket bättre än främlingsfientlighet, i ärlighetens namn. I båda fallen skapas ett utanförskap för de som inte faller inom normen. Dessutom är det ju en barnsligt beteende.
    Lite lustigt dock att det enligt diskrimineringslagen verkar vara okej att neka någon pga politisk åsikt: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm

    Men, det är väl så att något är ruttet i politiksverige.

  2. Monika Inläggets författare

    Tack för länken, skall läsa den senare
    Men det verkar märkligt – det är ju handlandet som har betydelse, inte vad någon tycker …

  3. Ture

    Det är inte grund för ett avskedande om man inte följer en arbetsplats värdegrund, Fråga dig själv vad sker tex om värdegrunden säger att man inte röker, inte är överviktig, om man måste vara medlem i en viss kyrka osv? Då blir det lätt att avskeda folk när man vill

    Vad gör facket den dagen då samtliga på en en arbetsplats utan kollektivavtal förklarar att dom tillhör SD när facket vill vidta stridsåtgärder?

    Dessutom kan det bli ett intressant fall för EU domstolen om en SD medlem förlorar i AD, där det sitter representanter för ett fack som uteslutit honom

  4. Monika Inläggets författare

    Nej, det har du faktiskt rätt i. Tänkte nog mer på en lärare som förespråkar nazismen, än på att någon röker. Men det kanske inte heller räcker för avsked. Borde ha varit lite mer exakt … för värdegrunden kan ju handla om det du tar upp.

    Men detta kan bidra till att man inte får tjänsten däremot.

    Ditt exempel är intressant, men jag vet faktiskt inte vad de gör. Det blir bara spekulationer.

Kommentarer inaktiverade.