Det som göms i snö, kommer upp i tö

SD lämnade kyrkan idag då predikan kom in på …

Den rasism som säger att du inte är lika mycket värd som jag, att du ska inte har samma rättigheter som jag, inte är värd ett liv i frihet, och detta av en enda grund — att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld — det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor, sade biskopen. (se SvD)

Jimmie Åkesson sa att det var en attack mot dem. Därför reste de sig och gick demonstrativt ut ur kyrkan. Men, vad kan de vänta sig då de vet att de flesta är emot deras politik. Om det nu var en attack mot SD. Samma typ av predikan kan ju hållas i många olika sammanhang eftersom det förekommer rasism och främlingsfientlighet dagligen.

Ja, det är väl som den moderata gruppledaren säger:

Om man blir så provocerad när någon talar om alla människors lika värde så att man reser sig och går ut, då visar man tydligt att man är ett extremparti, säger hon.

Här visar SD med all tydlighet att de är odemokratiska och att det är endast deras egna åsikter som accepteras i det partiet. Man kan ju ana vilken typ av politiskt system det skulle bli om de fick majoritet. Och man kan förutse vilka förslag de kommer föra fram och var de kommer lägga sina sympatier någonstans.

Mona Sahlins kommentar: Barnsligt och omoget.

Frågan om vad som kommer att hända om även kungen i sitt tal skulle ta upp rasism och främlingsfientlighet, kan Åkesson inte uttala sig om. Han menar att det dom gjorde i kyrkan var spontant.

För vissa kanske SDs åsikter och ställningstagande var gömda i snö. Undrar vad de säger nu när det börjat töat.

2 thoughts on “Det som göms i snö, kommer upp i tö

  1. Fandenivoldisk

    Läs vad biskopen sa, precis innan ditt anförda citat:
    ”Igår kväll samlades många tusen människor i Stockholm och i olika delar av landet för att ge sin mening till känna. Ropa ut sin avsky mot det som gör skillnad på människor.”

    Dessa demonstrationer kallade SD för rasister, biskopen i förlängningen gör då samma sak. Är det märkligt att Åkesson och SD blir upprörda? Skulle inte du bli upprörd över att bli kallad rasist och än värre saker?

  2. Monika Inläggets författare

    Om någon kallade mig rasist och främlingsfientlig skulle jag inte ta åt mig. Förmodligen skulle jag bara skratta åt det. Och inte skulle någon demonstrera mot mina åsikter heller. Om inte demonstrationen hölls av SD förstås.

    Om nu inte SD är rasister (invandrarfientliga) är det något fel de gör, eftersom de flesta faktiskt uppfattar deras budskap som just det.

    Men det framgår iaf att predikan var mot SDs åsikter… En predikan som biskopen har rätt att hålla. Vi lever i ett fritt land.

    Däremot vill jag poängtera att jag inte sympatiserar med våldet mot SD.

Kommentarer inaktiverade.