Vem äger toabesöken?

I SvD finns en liten notis om att äldre måste kissa på fasta tider på ett äldreboende. Och att detta skulle öka livskvaliteten. Det här fick mig att bli lite konfunderad – kan detta verkligen vara sant. Jag sökte därför upp ursprungsartikeln i Blekinge Läns Tidning. När man läser den blir man lite klokare.

Vårdtagarna har fått individuella scheman för sina toalettbesök. En anhörig säger till BLT att hennes man har sex toabesök inplanerade från det att han stiger upp till det är dags att gå och lägga sig igen. Exempelvis har han ett toabesök inplanerat klockan 14.45 medan nästa inträffar klockan 17.

Möjligen räknar man med att människor behöver gå på toa ungefär var tredje timme, men fungerar det så. Beror det inte på hur mycket man dricker och vad man dricker och på att njurarna fungerar bättre och sämre vissa dagar. Nåväl, det handlar inte om att de äldre måste hålla sig, de får ha blöja. Men kan det inte bli något som ändå uppfattas från en äldre som krav och att kiss i blöjan blir ett misslyckande och en känsla av att besvära personalen?

Anhöriga känner också en oro över att projektet ska ta för stor del av personalens arbetstid i anspråk och att inte blir någon tid över till annan social samvaro personal och vårdtagare emellan.
Även detta tillbakavisar ledningen.
– Vår personal kan sin sak. Visst kan det stundtals bli lite jobbigt men det är ju samtidigt utbildning för dem. Och de hinner garanterat med sina andra arbetsuppgifter också.

Okey, det låter bra, men varför inte följa med de äldre när de känner att de behöver. Kan det verkligen ta längre tid. Mer oorganiserat blir det ju förstås. Det är naturligtvis en fördel för personalen att schemalägga toatider då de kan göra annat under mellantiderna. Det som stör mig är att någon annan skall bestämma när de äldre skall gå på toaletten. Kan det verkligen vara kvalitetsförhöjande. Har de äldre och anhöriga blivit tillfrågade. Och eftersom det är ett äldreboende på vilken jag har fått uppfattningen om att det är de äldres rum då de hyr dem (även om det är öppna dörrar)/lägenheter som hemtjänsten besöker, skall de väl ändå få bli delaktiga. Men kanske det inte är så överallt.

Oavsett det, måste man väl säga att makten har blivit totalitär då man schemalägger toabesöken. Det jag mest kommer ihåg från min tid på televerket som telefonist, var den långa kölistan man skulle skriva upp sig för att få gå på toa. Man köpslog med sina kamrater ibland, då det blev bråttom.

Det här handlar verkligen om att få total kontroll över människors kroppar i syfte att disciplinera. Allt i enlighet med de resultat Michel Foucault kommer fram till i sina verk. Man äger inte ens sina toabesök.

___________________________

Andra som reagerat: Mary och Tänkvärt! Eller inte? (till tänkvärt om du läser denna blogg, kan jag inte lägga en kommentar på din blogg – har försökt många gånger på blogspot-bloggar, men lyckas bara ibland)

2 thoughts on “Vem äger toabesöken?

  1. Kjell Ivarsson

    När jag läste artikeln trodde jag att det vat ett aprilskämt men det är ju Oktober! Å andra sidan sådana här saker skämtar man inte om. Hur är det med personalen går de också på kissschema? Jag utgår från att somliga röker och då givetvis schemalagt.
    Nej, blir jag så eländig att jag måste in på ett hem hoppas jag att någon i familjen har mod att omedelbart ta livet av mig så att jag inte behöver besvära vårdpersonalen med något så otäckt som kiss och bajs.

  2. Monika Inläggets författare

    Ja, man kan tro att det är ett skämt. Och man blir lite orolig för framtidens åldrande generation.

Kommentarer inaktiverade.