PR-minister

Nu skall Schlingmanns roll som PR-minister granskas av KU (se SvD). Det är bra att rollen granskas. Om det vore så att rollen är att även berätta om konsekvenserna av de beslut de tar skulle detta vara något positivt vad gäller en ökande demokrati, då man ger människor ett val. Om det nu handlar om att göra sin politik tydlig. Men jag skulle bli oerhört förvånad om detta blir hans roll. Snarare tror jag PR-ministern har i uppgift att rättfärdiga beslut som regeringen tar.

När någon har i uppgift att göra saker och ting förståeliga för mig, har jag en känsla av att det är den andras förståelse av något som jag skall ta till mig och göra till min egen. Någon har sagt följande, men kommer inte ihåg vem:

Om man berättar en tillräckligt stor lögn och fortsätter att repetera den, kommer folk till slut att tro på den.

Och jag tror det är inom fler områden än skolan som detta kan förekomma. För hur många kan man numera övertyga om att att skolan inte är så dålig som man velat få den till och att vi faktiskt har ambitiösa lärarstudenter och verksamma professionella lärare som har en utbildning som bidrar till att de vet vad de gör.

