Gustaf Fröding hotell

År 2005 körde jag i en splitterny bil till Oslo och stannade över natten på Gustaf Fröding hotell. Jag fick ett rum med balkong mot poolen och badkar och rökrum. Fem år senare är det rökfritt och jag hamnade på femte våningen, utan balkong och med dusch. Mer om det längre ner. Här en bild av rummet

Det ser ut precis ut som alla andra hotellrum, men det var trivsamt, men allt låg ut fel håll. Jag vill ha duschrum och sängar åt höger när jag kommer in.

I rummet fanns en minibar som inte var installerad än och en hurts där lådorna var riktade mot väggen istället för tvärom, ont om eluttag så jag fick växla från datoruppladdningen till lampan till vattenkokaren, eftersom en lampa som var kopplad till en knapp vid dörren, bara fungerade första kvällen och morgon. Sen var det lögn att få igång lampan. Sängarna var dock underbart sköna och kuddarna passade min nacke och huvud när jag tittade på TV perfekt, vilket det oftast inte gör på hotell.

Men utsikten var fin …

På morgon var det lite mulet så då såg det inte lika fint ut, men fint är det på kvällen, eller hur?

Trots att inte allt fungerade på hotellet, kanske för att det var överfullt och jag fick ett rum där ingen bott i på länge – fick den känslan, så vill jag rekommendera det – trevlig personal och fin stämning. Lite dyrt kanske.

Men så kommer vi till det mest problematiska – rökningen. Jag är oerhört glad över att man inte får röka på rummen längre. Trodde det skulle bli en källa till elände när hotell efter hotell införde rökfritt. Men man sover bättre, mår bättre på morgonen när man inte vaknar upp i ett rökrum numera. MEN, när det är kallt, isande vind och man måste klä på sig allt för att ta hissen ner fem våningar så blir det problem. Sista kvällen var det så jobbigt att jag inte ens iddes gå ner att röka efter klockan sju på kvällen. Jag var hellre röksugen … Så om jag skulle bo i Karlstad, bo i ett höghus utan balkong och inte fick röka i lägenheten, skulle jag nog överväga att bli rökfri. På morgonen rökte jag en halv cigarett kl. sex för jag frös som en hund och sen nästa när jag var på väg hem. Då var det så kallt att det blåste in kalluft i bilen, trots värmen och jag frös om fötterna tills jag kom till Karlskoga.

Hemresan gick bra. Det snöade rätt kraftigt i Strängnäs och på MacDonaldsområdet i utkanten parkerade alla lite hur som helst vilket gjorde att även jag stod i vägen till slut. Men hem kom jag. Och även om jag trivdes i Karlstad, var det skönt att svänga in på parkeringen till stormarknaden och köpa mat för hela helgen, för att slippa gå ut.

Allt känns helt okey, förutom självsprickor på händerna som plågat mig sen i onsdags. Men de börjar bli bättre nu när jag är inomhus.

Slappar idag. I morgon börjar jobbet igen … har tolv VFU-rapporter att läsa igenom till på måndag.

 

