Nyårstankar 2010 kl. 13.50

Ja, då har nästan ett år förflutit igen. Och ett nytt år väntar otåligt på att få komma. År 2011. Nu skall man fira. Vi har avverkat det första årtiondet på 2000-talet. Och det finns en hel del att säga om det. Det har hänt en hel del. För mig på det personliga planet har det varit ett omvälvande årtionde. Många förändringar både stora och små; både positiva och negativa har hänt. När jag tänker tillbaka på år 2000 känns det inte som tio år utan snarare som tjugo år. Om jag kan finna ett tema så är det relationer. Relationer med några få och relationer med många, ytliga, djupa och dem som man helst glömmer bort. Relationer som sveper förbi under en kortare tid och andra som avslutas. Vissa är svåra att slita sig ifrån. Men alla, har betytt någonting. Relationer med döda, med levande och med de bortglömda, samt de ständigt närvarande.

Många resor och längre vistelser utomlands; även dessa präglas av relationer. Men även av upplevelser som har stationerat sig inom mig. Ibland känns det som om jag lever genom dem. Eller är det dom som lever igenom mig kanske.

Kanske inte alla relationer kommit på plats, kanske jag inte kommit på plats med dem, men jag har kommit på plats i mitt liv. Inom akademin, inom utbildningens område …och i Grekland. Jag har uppnått mina uppställda mål, genom tur och envishet.

Trots det känner jag mig lite vilsen ibland. Nu när målen är uppnådda. Vad finns det nu? Kan man bara stanna här? Vågar jag ställa upp några mål? Har den tid då man vågade redan varit. Ett mål har jag dock kvar, men det kommer dröja innan det kan uppnås. Och jag vill inte uttala det då detta kan innebära att målet blir ett tvång istället för en vision.

När jag nu sitter, fortfarande lite svag efter terminen som gått och min förkylning, på nyårsafton och tänker tillbaka – förstod jag då vad jag nu förstår 10 år senare. Förstod jag då vilket innehållsrikt, givande och upplevelserikt decennium jag hade framför mig. Man vet aldrig hur det går. Livet överraskar – oförutsedda händelser ramlar på en. Det behöver inte vara dåliga. Men oavsett vilket, så har alla händelser en förmåga att ruska om. Men allt lägger sig. Det som år 2000 var likt en ouppnåelig tanke har idag blivit vardag.

Gott Nytt År!

önskar bloggen ©lektorio


