Tjockisskatt

Jag var tvungen ruska lite på mig när jag läste detta, för att tro på att det verkligen är den 2 januari idag, för det här liknar ett aprilskämt eller rötmånadshistoria. Tjockisskatt tycker Stefan Hanna (se SvD) att det skulle vara lämpligt att införa, eftersom överviktiga belastar systemet. De varken äter eller dricker som man skall göra. Det här kan bli en långdragen debatt på olika bloggar eller också är det över i morgon. Man måste ju helt enkelt bara tycka till om det här. För det första för att man går över gränsen för vad som är tillåtet att beskatta oss människor, för det andra måste det vara oerhört kränkande för den person som verkligen arbetar på att gå ner i vikt och för det tredje måste det här innebära en kontrollapparat som inte har någon motsvarighet vare sig i modern eller historisk tid. För hur skall man klara av att kontrollera allas vikt, för de måste ju även kontrollera mina 50 kg, eller hur. Jag kan ju ha gått upp 30 kg sen jag var på kontroll för 10 år sen. För det fjärde skapar man inte en befolkning med livsglädje. Och vilken belastning blir inte det.

En sak man bidrar med här är iofs låga arbetslöshetssiffror, för det måste behövas oerhört många kontrollanter. Frågan är om inte detta kommer kosta pengar. Men det kanske man spar in på annat istället. Man kan ju inte belasta sjukvården med dessa kontroller. Drygt nio miljoner kontroller.

Man skulle ju kunna göra som med elen – iaf vi som har en räknare som visar automatisk avläsning. Alla får en våg installerad i sin bostad och alla måste väga sig minst en gång i månaden. Om man gått upp i vikt får man kvarskatt. Och så borde det ju faktiskt vara så att vi som är smala får en skattereduktion – en s.k. subvention för att vi inte belastar systemet.

Nåväl, jag skall inte börja med att låta raljerande. Övervikt är ett allvarligt problem, inte minst för den som lider av det. Men jag tror inte på det här. Gör istället som med cigaretter – inför en hög skatt på det man vet orsakar en del fetma och inför varningstexter. Då har vi alla ett val, röka och betala skatt, äta godis eller annat som man går upp i vikt av och betala skatt. Och leva med varningstexterna, som kan skapa ångest om man inte väljer att försöka låta bli att titta på dem.

Såg en kommentar någonstans där personen skrivit efter sitt namn – Normal vikt! Hur mycket skall man då väga? Vi är ju olika, så det som är normalt för en person är det inte för någon annan. Jag mår bra av att väga 52 kg, men är det normalt för andra. Det normala kan ju vara det som man känner är bra för systemet, dvs. ens eget system.

Jag raljerar lite här och där, för det här är ett horribelt förslag som för med sig negativa strömningar i samhället. För det är inte bara staten som blir kontrollerande, utan alla som har övervikt enligt andra kommer troligen känna sig utpekade.

Läs även MinaModerataKarameller som indirekt efterlyser en dummis-skatt!

och Dumdristigt

