Det gäller oss alla …

… ja vi som bloggar, att vi inte kan skriva om vad som helst. Det jag skriver nu kan vem som helst läsa i hela världen. Det behöver inte vara negativa saker eller kränkande gentemot andra som man inte kan skriva om. Något fullständigt oskyldigt och okontroversiellt kan i en annans tolkning bli något mycket större än man tänkt sig. Och illojal kan man uppfattas vara om man uttrycker något man kanske inte menar i djupare mening. Se exempelvis vad som hände tre anställda för något de skrivit på Facebook – se SvD. Var de illojala? Vet inte hur detta skulle bedömas juridiskt.

Nu är Stefan Hannas blogg öppen för granskning i gammelmedia. Aftonbladet har hittat en hel del annat som han skrivit om. Det dom tar upp ur hans blogg ser jag som kontroversiellt av en kommunalpolitiker att uttrycka. Se Aftonbladet.

I bloggen skriver han också om hur människor som fuskar med bidragsersättningar borde straffas. Han upprörs mest över att så många fuskar med assistentersättningar för flera miljarder kronor.

”Jag tycker att alla som nu fälls för att ha stulit pengar på detta sätt får betala tillbaka varje krona med hög ränta, får ett fängelsestraff och att när de släpps från sitt fängelsestraff avslutar sin skuldåterbetalning till samhället genom att stå utanför våra shoppingscenter med en hyenadräkt och en lapp där det står ”jag stal pengar från de svagaste i vårt samhälle”, skrev han den 18 november i år.

Var går då gränsen för vad man kan skriva på sin blogg, eller Facebook eller Twitter. Kan någon annan sätta upp gränserna eller skall vi göra det själva. Skall de med ”offentliga” yrken förstå var gränsen går.  Vi ansvarar själva för vad som skrivs på bloggen, t.o.m för de kommentarer vi får. Kanske bloggen skapar en falsk känsla av anonymitet eller en känsla av obetydlighet. Vem läser mina inlägg? Fler än man tror kanske. Frågan är dock om inte politiker vänder sig till alla och inte endast partivänner.

Ja, vad säger ni – var det okey att uttrycka detta i en blogg?! Menade han det här bokstavligen eller var han bara arg just då!?

2 thoughts on “Det gäller oss alla …

  1. janlenander

    I en annan bloggdiskussion, var jag ganska tuff med mina omdömen om din arbetsplats men möttes av någon som konstruktivt förklarade sina ståndpunkter. I framtidens samhälle tror jag att arbetsgivare kommer att upptäcka att det sättet att bemöta kritik är mycket mer framgångsrikt. Jag anser att Volvo i det här fallet gjorde ett rejält felbeslut och att de nu framstår som mycket småaktiga. Lojalitet måste faktiskt anpassas efter arbetsuppgift och det här raljerandet var trots allt bara dumt och inte mer.

    Vi behöver förstås alla vara medvetna om att vi får stå för det vi säger även när det handlar om facebook etc. men jag tror nog att arbetsgivare också måste vara varsamma med sina reaktioner. Förmannen som hörde något liknande i fikarummet på pappersbruket sa bara att det där borde du hålla inne med och sen var saken utagerad.

  2. Monika Inläggets författare

    Hej

    Håller helt med. Uppfattar det också som raljerande och det hade räckt med en tillsägelse. Förmannen på pappersbruket gjorde rätt tycker jag.

Kommentarer inaktiverade.