Sänk hastigheten och håll avståndet

Nu har man kommit fram till att fyra av tio yrkeschaufförer inte håller hastigheten på 70-väg. (se SvD) Jag är inte ett dugg förvånad. Lika illa är det av taxi- och busschaufförer. Endast 34% av taxichaufförerna håller 50-gränsen. Men taxichaufförerna håller för det mesta avståndet. Alltid något.

När jag fick körkort trodde jag att man kunde lita på yrkeschaufförer. Det sades alltid att de visste att man fanns där. Nåväl, efter ett antal år, upptäckte jag att detta inte var till 100%. Men då fanns iaf en tillit för de flesta av dem. Numera litar jag inte alls på yrkeschaufförer. Det händer alltför ofta att en del kör för fort, gör märkliga omkörningar och det värsta av allt, alltför många håller inte avståndet. Om jag kör i 90 km och jag har en stor lastbil eller långtradare precis bakom mig, så vet jag att om något händer så jag måste bromsa blir både jag och bilen krossad. Det borde också de känna till. Därför blir jag arg. Det hjälper inte alltid att visa att man vet att de finns där bakom och att man vill ha luft emellan. De fortsätter ändå att ligga några meter bakom. Det enda jag ser är fronten.

Möjligen känner sig en del säkra där de sitter några meter ovanför mig. De blir inte dödade om de kör in i mig. Men tänker de på oss bilister som sitter i våra små bilar hur utsatt man verkligen känner sig när det ligger en megatung långtradare som inte håller avståndet.

Jag förstår heller inte bilister som ligger en halvmeter bakom en stor långtradare. Förutom risken att köra in i den, hur roligt kan det vara att bara se en stor vägg framför sig och när det är regnigt och moddigt få hela bilen nerstänkt.

Det sker märkliga ting ute i trafiken!

Uppdatering:

Har läst en del kommentarer. En del menar att det är ledningens fel om chaufförerna kör för fort. Nå, nu är det ett personligt ansvar man har oavsett, så det argumentet håller inte. Om alla kör korrekt, måste ledningen och åkerierna rätta sig efter det. De kan ju inte avskeda alla sina medarbetare.

 

2 thoughts on “Sänk hastigheten och håll avståndet

  1. Jan Lenander

    En buss tacklade in min bil upprepade gånger i mitträcket så att den blev skrot och körde sen bara vidare. När jag sen med hjälp av rent osannolik tur spårade upp bussen, bussbolagen är inte tillmötesgående, så hävdade han att han inte märkt något, inte gjort något fel …. och kom undan med det.

    Jag har fått några tillfällen att lyssna in på snacket hos unga lastbilschaufförer och det finns någon typ av självklarhet i att man ska ligga på gränsen, tänja på arbetstidsgränser och ibland bryta mot lagar.

    De är stora och vi som kör personbil små och tyvärr känns det som att som att storleken gör att de som tar sig mer rättigheter istället för att känna mer skyldigheter.

    Sådana här frågor tycker jag är spännande att se på ur ett pedagogiskt perspektiv och vad man tror om kontroller, konsekvenser eller information. Att dra paralleller med skolans värld ska förstås inte leda till enkla recept åt ena eller andra hållet för situationen är inte lika men funderingar om vad och varför de skiljer sig kan nog öka våra insikter lite ytterligare.

  2. Monika Ringborg

    Otroligt att han inte skulle ha märkt något. Och visst håller jag med om att känslan är att de som är större borde känna mer för oss små än tvärtom. Svårt att förstå att man inte kan känna empati för hur det känns för föraren i den lilla bilen nedanför den tunga lastbilen.

    Kontroller, konsekvenser eller information. När det gäller trafiksäkerhet behövs kontroller och böter. Endast information räcker uppenbarligen inte. Öht är jag emot ökad kontroll och i pedagogiska sammanhang ser jag det vara totalt förkastligt. När det gäller ute på vägarna, när det handlar om liv och död, skräck eller trygghet för andra och en själv, ja då har det ingen betydelse om det är böterna som avskräcker eller om de verkligen förstår. Huvudsaken är att farten hålls och att avståndet är tillräckligt långt. För det verkar som om när någon kommer bakom ratten känner de sig ha total kontroll och blir kungar och drottningar på vägen. Här ser jag ingen större skillnad mellan könen. Det är drifter det handlar om. Känslan av köra fort och kunna behärska farten. Det är kittlande kanske, att ligga för nära. Hur bemöter man det – med information? Hur når man intellektet när det är känslan som styr.

    Men, man kan börja tidigt som med allt annat. Få barnen från början att förstå att det inte endast handlar om att klara sig själv och utan att man alltid har ett ansvar för andra. Varför kör jag försiktigt och inte Petter eller Lillan som kör en meter från mig eller gör vansinniga omkörningar. Har jag en speciellt ansvarsfull läggning eller har jag tidigt lärt mig att när man sätter sig bakom ratten är det en njutfull upplevelse, men bilen kan också om jag inte tar ansvar bli ett dödligt vapen.

    Har vi dålig körutbildning? Tar många körkort under den snöfria delen av året. Vad beror det på att man får en känsla av att många tagit körkort i öknen eller på de fria vidderna i norr.

    Kanske obligatorisk riskutbildning vart femte år kan vara något. Efter en sådan vet man att när man kör 50 km hinner man stanna, men inte vid 55 km på snö eller is. Där lär man sig inte att hejda en sladd utan att aldrig få någon. Alltför många tror sig kunna hejda en sladd. Det går bara inte när den väl är på gång. Och det är en omvälvande känsla. Man lär sig ändå hur man skall få stopp på bilen, i bästa fall.

    Att köra bil kräver total koncentration.
    Tack och lov kör de flesta säkert!
    Men det är också dom (vi) som får ta ansvar för att inget händer.

Kommentarer inaktiverade.