Isande vindar och ägg

När man börjar tro, verkligen tro att nu skall det väl ändå bli lite varmare och våren vara på väg, får man en chock som heter duga när man kliver ut från lägenheten och går ner till bilen. Isande vindar idag. Körde till institutionen och träffade den tredje distansgruppen och vi enades om en del saker, innan jag bl.a. föreläste om styrningsmekanismer mm.

Pratade senare med en kollega om de nya kurserna i den nya lärarutbildningen som startar inom en snar framtid. Upplägget är mer sammanhållande och det innebär att vi får ha studenterna längre tid än fyra veckor som det är nu.

Igår fick jag veta att vissa av de antika grekerna såg filosofin som ett ägg.

Etiken är gulan

Logik är vitan och metafysik skalet eller om det var tvärtom.

Enligt källan var de lite oense. Är osäker på om jag uppfattar detta rätt, eftersom Zenon ansåg att logiken var skalet och metafysiken vitan. Men ense om att etiken var gulan.

En härlig liknelse som på många sätt illustrerar det tänkande som rådde då. Man delade inte upp filosofin i teoretisk och praktisk filosofi utan såg det som en helhet. Etik, logik och metafysik hör ihop och man kan inte tala om logik och metafysik om man inte också talar om etik.

2 thoughts on “Isande vindar och ägg

  1. janlenander

    Det är väl närmast Kant som kan beskyllas för uppdelningen av filosofin i teoretisk och praktisk filosofi samtidigt som han var den första att på djupet diskutera den enas behov av den andra och vice versa.

  2. Monika Inläggets författare

    Tack
    När det kommer till Kant är det alltid något annat jag måste göra, så jag inte kan lära mig mer. Man kan säga att Kant är ett ganska tomt område i mitt kunnande. I början av min lärarkarriär önskade jag vid något tillfälle att inte någon skulle ta upp Kant. Till seminariet gick jag och sa till mig själv – Inte Kant. Jag träffade studentgruppen och den första som räckte upp handen var någon som ville veta mer om Kant.

    Det var bara att erkänna att han var den jag aldrig lärt mig så mycket om. Och nu har jag Kant på min högra sida bredvid datorn och jag sneglar ibland, tänker börja, men så dyker något annat upp.

Kommentarer inaktiverade.