Katten på råtttan …

Katten på råttan, och råttan på repet, och repet på oxen, och oxen på vattnet, och vattnet på elden, och elden på riset, och riset på pojken och pojken gick till skolan.

Ni känner alla till den där ramsan, eller hur? Det präglar den svenska skol- och utbildningsdebatten som pågått under ett antal år.

När inte Katten klarar av situationen ger den sig på råttan, som känner behovet av att försvara sig och ger sig på repet … osv. (enligt min tolkning)

Man kan också illustrera debatten med att den har ett syndabockstänkande. Det måste ju vara någon eller några eller något som har skulden till att det blivit som det blivit, dock inte jag själv eller den grupp jag själv tillhör. Alla har sina egna lösningar och det är dessa alla skall ta till sig. Om inte så blir det katastrof.

För att vi alla skall förstå vad som händer nu, efterlyser jag en debatt som rör sig i ett vidare perspektiv. Vi är alla delaktiga och vi är alla mottagare av det som sker. Ingen av oss kan undantas från ansvaret för skolan eller den högre utbildningen för hur den ser ut. Vi kan heller inte vare sig som enskild individ eller grupp ensamma göra skillnad om inte annat förändras.

Nu håller vi på att plåstra om, istället för att försöka läka. Och såren går upp om och om igen.

Har ont om tid just nu, men jag planerar en del blogginlägg. Vi får se om jag hinner med dem. Ett kommer iaf när jag sett lite fler avsnitt av 9A.

Annonser

4 thoughts on “Katten på råtttan …

  1. Jan Lenander

    Vi gjorde ett gigantiskt kollektivt misstag där lärare, forskare och polititiker alla ställde oss negativa till uppföljning av det vi själva gör. Det innebär att ingen vet något om varför systemet gnisslar och plötsligt är vi där katten på råttan …..

    Nu när insikten om behov av uppföljning kryper på oss så sitter vi då dessutom fast i millimeterrättvisa och detaljsyn så att den debatten blir ytterst olustig. Christermagister försöker låsa upp vår syn på antagningsrättvisa på ett bra sätt men diskussionen visar hur svårt det är. Vi har ju inte diskuterat hur uppföljning ska ske mellan oss som är på olika ställen i skolvärlden och har så lite gemensam syn på vad som är viktigt.

    Det är nog dags för att den diskussionen sätter fart rejält men att vi stoppar in en något stort i munnen på den som gnäller på en annan grupp även om h*n lindar in det i att yrkesrollen kräver kritiskt tänkande.

Kommentarer inaktiverade.