Identifikation med studenter

Nu känner jag mig ungefär som mina studenter ger uttryck för ibland – osäkerhet inför examinationerna. Sitter och skriver en hemtenta i filosofi och den uppgiften jag har valt är att jämföra de Beauvoir med Kant. Just för att jag inte kan dem. Och jag frågar mig hela tiden – gör jag rätt nu? Har jag tolkat dem som man skall? Är mina tolkningar rimliga? Har jag fokuserat på huvuddefinitionerna eller frågan är om jag har missat hela poängen? Hur skall jag få in den övriga kurslitteraturen i diskussionen. Den enda skillnaden är att jag inte behöver bli godkänd för att kunna fortsätta studera, då jag inte är beroende av studielån mm. Och lärt mig en hel del har jag gjort. Jisses, det är otrolig kul att kunna lite mer om Kant. De Beauvoirs bok Tvetydighetens moral är spännande. Men i många stycken ganska svår att förstå, men det finns ju en hel del som förstår detta, så möjligt är det ju.

Men jag är inne i studentrollen och vet inte om det känns så bekvämt när det kommer till kritan då man skall redovisa vad man lärt sig. Men det positiva är att man får göra fel.

På min tidigare inlämningsuppgift ville jag finna ett försonande drag hos Nietzsche då han talade om Grekernas tragiska tidsålder, så jag drog till med att han verkade vara positivt inställd till Platon. I marginalen skrev läraren att han var ytterst kritisk. Så var det med det. Men godkänd på uppgiften för övrigt blev jag i allafall.

Nåväl jag har skrivit fyra sidor idag – har några kvar. Sen måste jag låta det vila ett dygn och sen gå igenom det igen. Vi får se hur det blir. Har en del uppgifter som jag måste hinna med till nästa heldag i forskarhandledarkursen. Ingen vila denna helg heller.

Jag längtar efter våren!

2 thoughts on “Identifikation med studenter

  1. Jan Lenander

    En del önskar tydligen utmaningar, Kant brukar vara svår nog på egen hand och du valde ingen lätt jämförelse, i hur utsträckning diskuterar de här två överhuvud taget utifrån liknande utgångspunkter.

    För mig är Kant den obestridde mästaren av att definiera begrepp, ja det finns förstås de som frågar ”varför skriver han en hel bok för att definiera ett enda begrepp?”. Detta lockar mig dock att nämna en diskussion från en annan debatt. Vilka försök har gjorts för att definiera och klassificera olika undervisningsmetoder? Finns det någon teoretisk grund kring definitioner som gör att man kan jämföra ”katederundervisning”, ”flerstämmigt klassrum”, ”grupparbeten”, PBL, individuell programmerad undervisning, …… ?

  2. Monika Inläggets författare

    Nej, det var inte så lätt och blir glad om jag med nöd och näppe klarar mig. Men försöker tänka positivt.

    Din undran om definitioner och klassifikation kring olika undervisningsmetoder, måste bli en lärarlagsfråga. Jag skall höra mig för.

Kommentarer inaktiverade.