Inspelning, logik och reduktion

I fredags spelade jag in min seminarieundervisning om Bourdieu och Foucault. Har köpt en Olympus diktafon som ger mycket fint och klart ljud. Men jag har ingen aning om hur jag förvandlar det här till en ljudfil som jag kan lägga upp på nätkonferensen. Och vågar inte pröva på egen hand, så jag skall träffa dataexperten.

Denna inspelning kompletteras med två ppt-presentationer. Möjligheter öppnar sig för undervisning på distansen. Tänk om man skulle kunna spela in seminarierna även på den campusförlagda undervisningen och lägga upp till studenter som av olika skäl inte kunnat delta på dem. Nåväl, det där brukar stanna vid tanken på det.

Nåväl. I fredags när jag skulle lyssna på inspelningarna blev jag lite smått chockad. I den om Bourdieu lät jag bra, medan i den om Foucault lät jag som Kristina Lugn – Deet giick såå långsaamt. Och jag trodde att det var så jag hade låtit, trots att jag inte alls hade den känslan utan tvärtom – att jag inte lät som om jag var drogad (fast det gör iofs inte hon, men jag gjorde det) och började känna mig illa till mods. Frågade mig om jag verkligen låter så där när jag talar. Jag lyssnade på bandet i bilen på väg hem. Likadant. Men sen hemma lite senare på kvällen, lät det helt plötsligt bra och jag talade inte längre långsamt. Kanske jag kom åt någon inställning?

Det här behöver finjusteras. Det är lätt att glömma bort inspelningen, så mitt bekymmer med datorn kom med … men det kan man iofs skratta åt.

Med datorer i seminariesalarna och ppt-presentationer, har nya möjligheter öppnat sig. Nu behöver jag inte rita och berätta längre eller försöka få fina overheadbilder från skrivare som man aldrig vet om de fungerar okey eller om patronen börjar ta slut när man kommer till jobbet och har en halvtimme kvar innan seminariet börjar, på grund av trafikstockningar. Det är bara att sitta hemma och fixa till det, lägga upp det på ett USB-minne och sen åka till jobbet. Perfekt.

Idag har jag börjat läsa logik … och väntar på resultatet av etik-tentan. Och har även lärt mig ett nytt sätt att förklara verkligheten – Mångfalden reduceras till något enkelt. Det är så självklart att det känns lite dumt att jag aldrig tänkt i de banorna, när det faktiskt är så jag själv har arbetat i åratal. Men så är det väl när man en dag börjar se på en sak utifrån ett annat perspektiv än tidigare. Man blir lite klokare.

