Att vistas i olika miljöer

Var på skolbesök i tisdags, och vid lunchtid åkte jag över till äldreboendet där min mamma bor och var på forskarhandledarkurs hela dagen igår.

Jag körde hemifrån ganska tidigt då jag skulle åka en väg jag inte kört på många år. Men allt såg ut ungefär som tidigare, utom  förändringar på vägen till Nynäs och några rondeller som tillkommit, samt en ny fin väg. Men sträckan var densamma, så på så sätt var inget nytt. Skolan ligger i slutet av en gata och är en låg- och mellanstadieskola. Jag fick träffa ansvariga för skolan och vara med på morgonmötet. Sen var jag med och auskulterade läraren för en etta. Det var  roligt att vara ihop med den åldersgrupp som jag är utbildade för i botten. Och intressant att se hur en undervisning i årskurs ett kan gå till, som stimulerar både kunskap och ett rikare ordförråd. Jag var där i drygt tre timmar och hela tiden var biträdande rektorn i gång. På så sätt fick jag en bild av hur en engagerande och närvarande rektor kan göra för en skola och vad som krävs.

För mig som inte varit ute på en skola på länge, kändes besöket både verkligt och overkligt. Jag kände mig hemma och delaktig, men ändå inte. Svårt att förklara – det är inte någon främmande miljö, men långt ifrån den miljö jag befinner mig. Och långt ifrån bilden som klass 9A och media förmedlar om dagens skola. Kanske därför känslan av overklighet dök upp. Även om jag intellektuellt och erfarenhetsmässigt vet att så som skolan beskrivs ser den inte ut rent generellt, var kontrasten så stor att det skapade denna känsla av overklighet (tror jag).

Jag har i många år velat få möjlighet och tid att besöka skolor. Tror det är bra att göra det när man utbildar lärare inom vilken ämne det än handlar om. Nu blev jag inbjuden och det tackar jag för.

Därefter körde jag till nästa institution – äldreboendet där min gamla mamma bor. Hon satt och väntade på maten när jag kom med tårtor inför den stora dagen, som jag inte kunde vara med på. Jag klappade om henne, men hon var i sin egen lilla värld. Och igår fyllde hon 90 år och fick annat besök. Jag för min del var på forskarhanledarkurs i Bergianska trädgården inom en annan institution. Det var den trevligaste av alla dagar. Vi fick besök av en psykolog och vi fick se ett rollspel., diskutera handledarsamtal. Det intressanta för min del var min egen reaktion.

Jag har befunnit mig på tre olika institutioner – skolan, äldreboendet och universitetet. Och idag skall jag på seminarium på högskolan och tala om Kant med studenter som är i samma ålder som mina egna studenter. Idag är jag själv student.

Den här veckan träder jag ut och in i olika roller och träffar olika grupper av individer. Spännande och givande, men det kräver en viss återhämtning. Somnade från allt igår kväll. Och känner mig lite trött idag, men är utvilad.

 

 

