Vilken service!

Gick upp kl 5 i morse, och kvart i sju körde jag till verkstan med min bil för den årliga servicen. Och nu var det inte en vanlig liten service utan den stora – allt skulle gås igenom och en del bytas, t.ex. nya tändstift och kamrem, spännare och löphjul. Ett stort servicejobb som skulle ta mest hela dagen.

Jag tog tricken hem och satt och jobbade i flera timmar. Klockan två ringde verkstan och sa att bilen skulle vara klar kl. 3 och jag åkte dit. Efter att ha fått vänta en stund visade han in mig i hallen och i ett litet rum stod min bil – i tvätten och en kille putsade vindrutan. Servicekillen hade tvättat min bil. Och den var så fin att jag knappt kände igen den. När sen det skulle göras en sökning i datorn efter fel, eftersom motorn tappat en del effekt så jag har varit tvungen att växla ner allt oftare var motorhuven öppen och jag gick fram och såg att allt var tvättat. Så fint har det inte varit på många år, för jag vet inte hur man gör. Och fick veta att jag inte skulle göra något heller, då det finns delar som inte tål vatten och om man inte vet hur man gör kan man förstöra viktiga delar. Min intuition har fått mig att fatta rätt beslut. Hellre smuts och damm än en ren och förstörd motor?

Jag ville göra lite extra, sa verkstadskillen… när det nu var ett jobb som tar hela arbetsdagen.

Sen tog vi en liten tur, så jag skulle känna på skillnaden när en del blivit utbytt, t.ex. tändstift mm.

Det kallar jag service, en rentvättad bil och motorhuvsrummet på köpet. För övrigt fanns det inte några fel – inte ens en lampa behövde bytas, sa han. Man får vara glad så länge bilen är bra. Kamremmen hade fått en del sprickor, så det var hög tid alltså.

Min bil är sex år gammal och jag går och kikar ibland på de nya modellerna, men jag gillar min bil och vill egentligen inte byta. Fortfarande vänder jag mig om och tittar på den när jag parkerat den. Vet inte vad det är med den där bilen. Jag tycker bara att den är så fin. Den har blivit en del av mitt liv och jag älskar att köra den. Och när den är på verkstan saknar jag den. Idag när jag skulle åka och hämta den, tänkte jag i några sekunder att jag skulle gå ner till bilen och köra dit, för att hämta bilen. Vanans makt är stor.

Ja, det var min dag idag!

