Vem har rätt att kalla sig lärare?

Inte nog med att en del använder ett gammalt begrepp med ny innebörd, nu  börjas det även talas om vilka som kan anses vara lärare och de som låtsas vara det.

En sak som Björklunds artikel har fört med sig är att många nu har börjat fundera på vad Katederundervisningen är och öppet tala om hur de själva definierar den. För min egen del har jag svårt att förstå varför man använder ett begrepp som är så förknippat med den mest auktoritära undervisning man kan tänka sig, istället för att säga Lärarledd undervisning.

Nu har Björklund backat några steg och menar att vi inte skall haka upp oss på ordet utan på innebörden. Det är bra att han får förklara sitt uttalande.

Ett annat uttalande av Zoran Alagic som borde uppröra är när han skriver i en kommentar i bloggen Tysta Tankar att Förskollärare inte är lärare utan låtsas vara det.

Jag har nämligen blivit så arg när man på förskola/dagis låtsas vara lärare och tar in ”pedagogistas” – som gör vad? Får känslan av att man leker lärare när man i själva verket ska och vill ta hand om ungarna – och gör det förbaskat bra! Bliv vid din läst. (Tysta Tankar)

[…] Och för mig är lärare en ämneslärare eller klasslärare.[…]

Man läser till förskollärare på lärarutbildningen och får samma grundkunskaper som alla andra lärare. De får en lärarexamen, även om den är några år kortare än t.ex. ämneslärare. I Skola för bildning, kan man läsa följande:

För första gången genomförs ett läroplansarbete samtidigt för alla skolformer i det offentliga skolväsendet.1 Detta öppnar möjligheter för måldokument som är i samklang med varandra över olika skolformer och stadier. Skola för bildning

Målet var alltså med Lpo94 och dess lärarutbildning att lärare på vilken nivå de än verkade skulle få kunskaper om även andra åldrars lärande och utveckling, t.ex. gymnasielärare skulle känna till hur det tidiga lärandet går till och förskollärare, fritidspedagoger och f.d. lågstadielärare skulle känna till hur de äldre åldrarna lär sig, dvs. få en gemensam kunskapsbas. Ett annat syfte var att lärare skulle få ett gemensamt yrkesspråk. osv.

När man säger att lärare är ämneslärare och klasslärare, utesluter man de övriga och bortser från att lärandet i tidigare åldrar och på fritiden har betydelse för lärandet i skolan. Om man dessutom skriver bliv vid din läst och att man låtsas vara lärare, underkänner man stora delar av både läroplanstexten, samt lärarutbildningen och de som har en fullt erkänd lärarexamen för de tidigare åldrarna.

Även om Zoran uttalar sig som privatperson är han presschef på Lärarnas Riksförbund, vilket ger en viss tyngd i uttalandet.

Annonser

11 thoughts on “Vem har rätt att kalla sig lärare?

  1. Björn Albertsson

    Diskuterade detta med honom över Twitter igår. Han verkar inte riktigt förstå att det inte fungerar att hålla isär privatperson och yrkesroll. Jag tycker att det är fruktansvärt illa att han uttalar sig på detta sätt. Jag hoppas verkligen att medlemmarna reagerar.

  2. Anna Kaya

    Jag har också försökt twittra med Zoran om detta och även frågat efter Lärarnas riksförbunds syn på förskollärarnas roll. Må så vara att det är hans personliga åsikt men ändå. Jag, som medlem, reagerar mycket starkt och håller aboslut inte med.

    1. Monika Inläggets författare

      Ja, för ett privat uttalande även om det är från presschefen behöver inte betyda att det är Lärarnas riksförbunds syn på förskollärarnas roll. Men det märkligast är att det finns en tendens att politiker och andra företrädare tycks vilja underkänna styrdokumenten, som de själva varit med om att få fram. Eller har jag missat något …

  3. Ping: Pappa Zoran | Skäggig dagisfröken

Kommentarer inaktiverade.