Nu kan jag andas lättare igen

I går kände jag mig som den här … och jag visste egentligen inte varför, var det på grund av stress, den stora månen, kriget i Lybien, den lärardebatt som pågår och där lärarna anses vara den enda stor orsaken till alla problem i skolan och då naturligtvis lärarutbildningen eller var det Våren. Eller kanske alltsammans. Nåväl, jag släckte ner allt och la mig och tittade på I vår herres hage istället, då jag inte tittade på den gula fina stora månen på himlen.

I morse när jag vaknade kände jag mig inte bättre, satt lite håglös framför datorn och tänkte att det inte var någon mening med att skriva – förändrar det alla fördomar man har om lärare och skendebatten. Tänkte stanna hemma från föreläsningen i Logik, men bestämde mig ändå för att åka – det kunde inte bli värre. Nej, det blev bättre och för några timmar glömde jag bort allt och funderade mest på vad Quine hade att säga.

När jag körde hem var det 9 grader varmt, bilen servad, lunchen som väntar och en vilostund så här på eftermiddagen.

Men nu när jag läser följande artikel, kan jag börja andas lättare igen – Göran Levin skriver precis allt vad jag själv vill säga – han sätter ord på mina tankar i en enda artikel. Jag har iofs lagt fram dessa då och då men inte fått något större gehör för dem. Det är främst på läraren det beror. De redan frälsta räknar jag inte. Jag har i sex år hoppats att nå fram till dem som inte är det. Till de som är fasta i sin övertygelse om att lärarutbildningen är urusel, den sjunkande resultaten beror helt och hållet på den och på att lärare inte har tillräckligt på fötterna mm. mm. mm. Listan kan göras längre.

Scrolla speciellt ner till det han skriver om lärarutbildningen.

Det är inte att lärarutbildningen inte skulle ha brister eller att jag som arbetar inom den inte kan ta emot kritik. Det är snarare så att den kritik som framförs inte stämmer överens med hur det verkligen är. Göran Levin får fram en hel del.

En sak som inte bara Göran Levin tar upp är uppgiften som jag tog del av häromveckan att 25 veckors praktik har minskats till 20 veckors praktik inom den nya lärarutbildningen. Detta går tvärtemot vad som behövs för att lärarna skall kunna lära sig yrket ute på skolorna. Hur tänker man? Tror man verkligen att om ämneskunskaperna tar praktiktid att lärarna blir mer förberedda på vad det innebär att ha ansvar för andras lärande och elevernas välmående.

”Man kan inte lära sig simma i klassrummet, utan man måste öva i vattnet.”

4 thoughts on “Nu kan jag andas lättare igen

  1. Bombadill

    Varför lyckas vi inte inom skolvärlden lyfta sådana här viktiga frågor. Omgivningen tror ju att betyg eller inte betyg är den viktigaste frågan när allt annat är viktigare. Det var en stor lättnad för mig också när jag insåg att krypskytte mot min yrkeskår bara var politiskt betingat och inte hade något att göra med våra prestationer.

  2. Monika Inläggets författare

    Ja … utbildningspolitiken numera riktar uppmärksamhet mot lärarnas kompetens från kanske det som har den största betydelsen för det sjunkande resultaten. Lärarens villkor att kunna omsätta sin kompetens i praktisk handling.

  3. Mats

    Kul att du uppskattar Görans artikel. Han var en stor tillgång på lärarutbildningen och en del av min lojalitet till institutionen handlar nog om hans förmåga att förklara!

  4. Monika Inläggets författare

    Ja, det gjorde jag verkligen!
    Det är sådana klargörande artiklar som vi behöver få mer av.

Kommentarer inaktiverade.