Helgen slut

Under denna helg har jag skrivit tentamen i logik och har någon sida kvar. Men behöver läsa igenom en bok till innan jag bedömer att den är färdig. Nu får det jag har skrivit vila till i morgon, då jag skall skriva ut en papperskopia på den. För övrigt ser jag fram emot att få mer tid över till min egen forskning och mina egna studier som jag fokuserar på nu för att komma framåt med forskningen.

Och så är det sommartid igen – ljusare har det blivit, men jobbigare att gå upp på morgonen så här i början av den. Det känns som den här vintern har varit ovanligt lång även om tiden har gått fort.

7 thoughts on “Helgen slut

  1. Jan Lenander

    Jag har ett uppdrag till lärarutbildare mfl nu när vi ska skapa en ny vår för skolan 😉

    En målstyrd verksamhet kräver av medarbetare att de kan definiera och avgränsa sin yrkesroll. Lärarkåren behöver verktygen för att definiera sina olika yrkesroller och förtydliga skillnader i uppdrag. Semantikdiskussionen kring undervisning är just nu häftig men den har ursprunget i att inte blanda äpplen och päron.

  2. Monika Inläggets författare

    Jag förstår inte riktigt vad du menar – de får redan verktygen för att kunna tolka läroplan och sin egen yrkesroll under utbildningen i sin helhet. Meningen är ju att den skall innebära att den nyexade läraren kan börja jobba när de fått sin examen. Men sen när de kommer ut i praktiken möter de en annan tolkning.

    1. Jan Lenander

      Mina lärarutbildare var duktig att problematisera och ställa frågorna men de undvek olikheterna för olika läraruppdrag. Nu närmålstyrningen ökar behovet av att definiera har vi bara ord som är för generella och gör att vi ska klara alla åldrar och alla stadier. Det är ännu värre med nyutexaminerade så verkar helt omedvetna om fördelen med att ändra undervisningssätt mellan olika stadier. Det blir en tuff start för dem!

      1. Monika Inläggets författare

        Okey, då förstår jag. Nu är jag inte didaktiker. Men självklart är det viktigt att inte ha samma undervisningssätt. Jag kan ju se på vilket sätt jag kan få fram detta på de kurser jag undervisar på.

      2. Monika Inläggets författare

        Jag hänger nog inte riktigt med – vi använder formuleringarna i läraruppdraget och ger våra tolkningar av det, men problematiserar även dessa. Jag utgår från nuvarande läroplan och uppdrag och det kanske är därför jag inte förstår.

        Som jag ser det, är det hela utbildningen som ger studenterna klarhet om skillnaderna i uppdraget. De går ju sina inriktningar.

  3. Jan Lenander

    På högskolan hade vi skillnader mellan föreläsningar, seminarier och uppgifter med handledning. Det var väldefinierade begrepp. Varför har vi inte något liknande i vanliga skolan?

Kommentarer inaktiverade.