Nu får väl ändå SAP ta sig i kragen

Håkan Juholt avgår idag och det var både väntat och välkommet. Socialdemokraterna kan inte fortsätta att välja eller ha kvar partiledare som öppnar upp för medias granskning och därmed skapa förtroendekriser och sjunkande stöd för politiken. De talar om att sätta in någon van och rutinerad politiker, och jag känner direkt motstånd till de namn som nämns. NEJ, det behövs en yngre kraft som inte har starka lojaliteter till vissa grupperingar inom partiet. Jag vill ha glöd, passion och nytänkande. Inte traditionalism och betongpolitik. Helst ett förnyat politiskt parti, som skapar framtidstro.

Jag upplever att Sverige har backat på många plan, inte minst har den rådande politiken med det att göra. Istället för att utvecklas och gå framåt, känns det som om vi går bakåt. Det saknas helt klart visioner. När det gör det, finns en benägenhet att gå tillbaka och ta upp det gamla eller hålla fast vid det traditionella tänket.

Jag känner lättnad över att Juholt avgår idag. Men oroad över vem som kommer i dess ställe, för det blir säkert inte alls den jag vill skall leda socialdemokraterna.

Jag är nu inte sosse och har aldrig varit det, men jag känner sympati med det parti som ändå bidragit så mycket med välfärden för att må dåligt av att det inte kan välja en ledare som har förtroende och skapa höga väljarsiffror. Jag anser att ett öppet valförfarande måste till. Inte att någon kandidat väljs av partiledningen!

4 thoughts on “Nu får väl ändå SAP ta sig i kragen

  1. frekar06 (@valaret2010)

    Monika,

    Bra analys av läget inom Socialdemokraterna. Det räcker inte med att Juholt har avgått. Det sitter en hel drös tunga politiker i verkställande utskottet och övriga partiledningen dessutom som överhuvudtaget inte är intresserade av att förändra det här partiet och uppenbarligen finns det en eller flera ledamöter i verkställande utskottet som under sittande möte skickar SMS till skandal pressen (läs Expressen). Det är skandalöst om de uppgifterna stämmer.

    Dessa personer sitter fortfarande kvar på sina positioner trots att väljarna nu i två val förklarat att man inte har förtroende för varken politiken, partiledningen eller verkställande utskottet. De eventuella kandidater som nu kan bli valda till ordförande har varit med och förlorat val. De har i högsta grad ett ansvar för det kaos som råder inom partiet. Det enda rimliga är att de tar sitt ansvar och avgår så att partiet kan få den ny start som Socialdemokraterna så väl behöver. Den sittande regeringen är svag och i minoritetsställning. Den sitter kvar i nuläget därför att oppositionen är så kraftigt försvagad av nuvarande läge inom Socialdemokraterna.

    Frekar06

    1. Monika Ringborg

      Nej, och jag får en känsla av att de inte lyssnar utan tror att det viktiga är att partiledare har förtroende inom rörelsen. De verkar tro att då kommer alla andra också få det.

  2. Bertil Törestad

    Monika,

    Jag håller med dig till 100%.
    Till skillnad från dig tycker jag dock att socialdemokraterna har svikit sina ideal och trampat med för långa steg åt höger. Jonas Sjöstedt skulle kunna vara räddningen för ett mänskligare, mindre marknadsanpassat Sverige.

    1. Monika Ringborg

      Jo, det kan väl ligga något i det, när jag tänker efter. Men jag tror inte lösningen är att gå tillbaka till dem. Det krävs nytänkande, dvs modifiera de gamla idealen till nuet. Det behövs visioner också – vad vill SAP inför framtiden?

      Vänstern har kvar sina ideal, men den kan aldrig leda ett land. Den behövs som en motvikt till Moderaterna. SAP är ett viktigt parti. De har regeringserfarenhet, det är än så länge det största partiet och har de flesta sympatisörerna. Det är dom som skall leda landet om det blir seger för vänsterblocket. Då måste de skapa en ny politik på sina gamla ideal. Annars går det som det går.

Kommentarer inaktiverade.