Bra lärare är lösningen, inte verktyget!?

Jag blir lite konfunderad över vissa saker som kommer fram i debatten om penna och papper.

Det är en strid mellan FP och MUF. Intressant att det inom alliansen är strider kring frågan om dator eller penna och papper. Björklund gör nog det han skulle ha gjort från början – skrivit utförligt om vad han menar istället för att som det har uppfattats talat först och tänkt sen.

Nu skriver 17 kommunalråd under en replik till MUFs artikel på SvD. Och de skriver bl.a.

Vi i Folkpartiet vet att det inte är verktyget som lär eleverna att läsa utan bra lärare.

Det är just det här uttalandet som gör mig konfunderad. För det första är det en förenkling, men det ligger i linje med deras utbildningspolitik – lösningen är bra lärare. Allt annat är bisaker? För det andra så räcker det inte med bra lärare för att någon skall lära sig skriva och läsa. Det behövs verktyg också och det är av vikt vilket verktyg det är och om det fungerar som det skall. Nu är det iofs något de säger också. Men frågan är om det är en förutsättning för att kunna lära sig läsa att ha en bra lärare. Kan man verkligen inte lära sig läsa genom att endast använda verktyget? Kanske är det svårare att lära sig läsa med en lärare som är bra om man saknar verktyg.

Det är vanligt med liknelser (vissa mer eller mindre användbara) och därför tänker jag göra en sådan. Vi kan ta de verktyg en snickare använder sig av när han eller hon skall få i en spik eller göra något annat som hör till det yrket. Räcker det med att snickaren är bra. Är inte verktyget av vilken sort det än handlar om en förutsättning för att snickaren skall kunna bli bra. För det är svårt att använda knytnäven, men även det kan ses som ett verktyg. Om jag relaterar detta till det jag skriver ovan, så är frågan om inte verktyget kan användas av andra än en bra snickare. Är det en förutsättning att det är en bra snickare som slår i spiken, eller kan vem som helst med verktyg få i spiken i brädan. Det kanske inte blir lika bra. Men är det omöjligt?

Det här är en av de otaliga förenklingar som FPs utbildningspolitik innehåller. Det räcker inte med att sträva efter att få bra lärare om lärare inte får förutsättningarna att utföra sitt arbete. När det gäller verktyg i undervisningen är det ju just det läraren använder sig av. Så, vad menar de? Det uttalar sig med en visshet om sakernas tillstånd, som får mig att bli konfunderad om inte uttalandet kan läggas till den hög som utgör FPs kampanj för sin egen utbildningspolitik. Det har mer med partipolitisk ideologi att göra än lärandets villkor.

De verkar inte heller helt eniga med utbildningsministern, då han framhäller att det är penna och papper som är viktigast även om han räknar in datorn också, som ett komplement.

Det är ganska kul (om det inte vore så allvarligt) att sitta inom professionen och se hur de utanför strider om tolkningsföreträdet. Och speciellt om det är inom alliansen som de väl bör driva samma linje.

4 thoughts on “Bra lärare är lösningen, inte verktyget!?

  1. janlenander

    Tänk att det är så många som missar att FPs utbildningspolitik handlar om att ge lärare möjligheter att välja det som ger just dem möjlighet till bra undervisning. Om och om igen så missar alla att Björklund var upprörd över uttalande mot böcker och läromedel och inte alls negativ till surfplattor.

    Det är kommunerna som om och om igen har fokuserat på verktygen och metoderna och helt glömt bort att ha med lärarna i ekvationen. Stora datorsalar men inga arbetsdatorer till lärarna, vad symboliserar det?

    1. frekar06

      Jan.

      Du talar dig varm om lärarnas frihet. Men den politik du och Folkpartiet företräder gör vår frihet mindre. Folkpartiet med Björklund i spetsen ville in och styra våra metoder när man presenterade utspelet om katederundervisning. Det sprack för att tala klarspråk och gav upphov till det första upproret från en professionell yrkeskår i de sociala medierna i Internets historia i Sverige. Du säger en sak. Men den politik du företräder leder i en annan riktning. Det är nog lämpligt om ens åsikt stämmer överens med vad man konkret också vill genomföra.

      Jag kan nå tusentals böcker via min Android Surfplatta. Fler böcker än vad det finns på flera bibliotek tillsammans. Det Björklund talade om var helt uppåt alla väggar fel och han har inte förstått hur man använder en surfplatta uppenbarligen. Jag skulle vilja se Björklund springa rundor med tusentals böcker under armen som alla vi som har surfplattor kan göra i ett litet fodral innehållande en maskin på ca 1-2 kg. Tro mig. Vi är många som anser att han är historia efter den här senaste grodan! /Fredrik

    2. frekar06

      Kommunerna har ju till skillnad från staten tagit ansvar för IKT utvecklingen i skolan. Staten har inte kommit med en enda konkret åtgärd inom området på många år. I Norge exempelvis har man tagit fram en tydlig IKT-strategi på statlig nivå för skolan. Det skulle vi med kunna göra. Sverige kommer med den konservativa skolpolitik som nu förs att halka efter i utvecklingen.

  2. Monika Ringborg

    Ja, jag vet inte, Jan… en del kanske, med Björklund i spetsen uttrycker sig för kategoriskt.

    Vi i Folkpartiet vet att det inte är verktyget som lär eleverna att läsa utan bra lärare.

    Och det är just detta kategoriska vetande jag problematiserar.

Kommentarer inaktiverade.