Den övervakade skolan

Varför störs jag inte av den ordning skolan har med stränga regler, skoluniformer, tillsägelser om uppförande mm. Och varför störs jag av program som klass 9A.

Möjligen kan det bero på att i programmet Den övervakade skolan finns biträdande rektor, kuratorer m.fl. som tar hand om de elever som hotar att falla ur. Det handlar inte om att det kommer någon utifrån och visar hur det egentligen skall vara och på så sätt inkompetensförklarar personalen. I klass 9A kom lärare som fick titeln superpedagoger som hade till syfte att lära de ordinarie lärarna hur man egentligen skulle göra. Det gick ut på att lärarna inte var tillräckligt kompetenta och behövde coaching. Vissa scener var svåra att fortsätta att titta på! T.ex. scener mellan matematik-superpedagogen och den relativt nya matematikläraren? Har vi någonsin sett hur någon så offentligt blir dissad som denna matematiklärare, utom i program som Robinson eller liknande program – SYTYCD eller Idol.

Vad Den övervakade skolan visar är ett sammansvetsat gäng som har samma mål. Och man talar inte om varandra på ett nedlåtande sätt. Inte heller om eleverna! De talar om hur de bryter mot skolans regler. Programmet visar också att eleverna själva sätter de ansvariga på hårda prov. T.ex. Mollie som satte Mr Drew på hårda prov i förra avsnittet. Men de visar även att de inte sviker – Vi finns här för dig. (även om det underförstått ger budskapet – men vi vill att du skall sköta dig)

Nej, jag förordar inte den här typen av skolan. Men det finns en värme, en autencitet och ett äkta engagemang och en tro på att eleverna med en viss hårdför disciplin kan fås på rätt köl. Personligen är jag emot hårdför disciplin, då jag verkar för att samma sak kan uppnås med andra förhållningssätt och metoder.

Men om man vill visa olika sätt som fungerar, så är Den övervakade skolan ett bra exempel.

Men en orsak till, förutom det jag skrivit om vad som skiljer detta program från Klass 9A, varför jag inte störs av det är kanske för att det inte är i Sverige skolan ligger.🙂 Så krasst kanske det helt enkelt är! Jag behöver inte ta ställning för eller emot, som om jag behöver gällande svensk skola.

10 thoughts on “Den övervakade skolan

  1. Bertil Törestad

    Hårför disciplin är inte bra. Inte heller släpphänthet, som vi väl ofta uppvisar i möten med elever. Men lärarrollen bör uppmärksammas mer. Allt som lärarna gör har inte med SKL att göra. Två studenter har gjort en fin analys av lärarna i klass 9A som förtjänar en större spridning.

    file:///Users/BT/Downloads/klass9A-analys.pdf

    1. janlenander

      Allt är inte SKL utan fack, stat, lärare, lärarutbildning, forskare, kommuner, skolkrämare osv har sin del i skolans kris. Det enda särskiljande med SKL är att de haft en renodlat destruktiv roll medan övriga också gjort positiva saker. SKL kan vara den lilla skillnaden mellan Sverige och Finland.

  2. Jan Lenander

    Det här programmet visar att det viktigaste inte är yta, det är inte valet av undervisningsmetoder, det är inte skoluniformer, regler eller någon helig graal som löser allt. Det är bara ett äkta genuint engagemang i eleverna som gör susen genom uthållighet.

  3. Monika Ringborg

    Bertil
    Jo lärarrollen behöver uppmärksammas mer, men på ett annat sätt.

    Jan
    Du har helt rätt. Om inte annat visade det här sista avsnittet detta tydligt. Jag förstår inte det där med att försöka hitta den ”rätta” metoden, vilket inte innebär att man skall upphöra med utveckla nya metoder. Med ett äkta genuint engagemang försöker man organisera undervisningen och konstruera uppgifter så ett lärande verkligen sker.

  4. Henrik Birkebo

    Ja, jag tillhör ju dem som är helt sålda på Educating Essex (har däremot aldrig blivit såld på svenska titeln). Sista avsnittet var i min värld helt makalöst. Vic Goddards hjärta för eleverna – vilket blir så tydligt i Vinnis fall – är ju gripande.

    Det som kanske imponerat mig mest är skolans beredskap att hela tiden stå för sina strukturer men att på samma gång ha utrymmen för de elever som en kortare eller längre tid behöver byta studiemiljö (t.ex. lämna klassrummet till förmån för en alternativ sal där det finns en resurslärare som tar emot dem, eller Mr Drews bås – eller någon tredje variant…). Slår en lärare larm spänner skolan musklerna och sätter in resurser omedelbart. Personalen är tajta med varandra och agerar professionellt – tillsammans.

    Visst kan man ha olika synpunkter på skoluniform och frisyrer. Men det tänker jag inte kommentera här…😉

    1. janlenander

      Jag tror lätt man är lite hemmablind och hamnar i samma hjulspår. Jag tror att fler skulle missa att titta under ytan och se engagemanget utan debatten skulle hamna på skoluniformsnivån precis som de kepsarna är en sorglig följetong i svenska skolan.

      1. janlenander

        Nej det handlar inte om kepsar, det handlar om oenighet i bemötandet och många lärare som känner sig tvingade in i något ålderdomligt de inte känner sig bekväma med. Det handlar om makt utan att se individen istället för att som i serien ha regler för att komma nära individen.

Kommentarer inaktiverade.